4 sobe, 4 teme, 4 parfema: Posetite “Čulnu izložbu” Metropolitena

Postavkom koja je parfem predstavila ne samo kao umetnički eksponat, nego i kao „okidač“ emocija i uspomena, beogradska parfimerija Metropoliten nas je podsetila da su mirisi suptilni put do srca. Prostor kultnog beogradskog kluba „Mladost Ludost Radost Gajba“, zatvorenog pretprošlog maja, ovom prilikom je, specijalno za Metropoliten, još jednom otvorio svoje 4 sobe za 4 mirisno-emotivne teme

„Parfem je priča u mirisima, ponekad i poezija uspomena“, rekao je Žan Klod Elena (Jean-Claude Ellena), parfimer čije su kompozicije minimalističke poput postmodernog platna, pune svetlosti poput Vermerovih slika. 

Eto idealnog citata kojim može da počne priča o prvoj „čulnoj“ izložbi koja je moć parfema udružila sa vizuelnim i audio efektima, za multisenzorni efekat koji nikoga nije ostavio ravnodušnim. 

4 sobe, 4 teme, 4 parfema 

Koje nam emocije i uspomene najčešće izazivaju parfemi? O kojim inspiracijama parfimeri najčešće govore? Traganje o odgovorima na ova dva pitanja doveo je Metropoliten tim do četiri teme: miris kao evokacija uspomena na srećna vremena, detinjstvo i mladost; evokacija mesta i prostora koji su nam bili važni; povratak prirodi kao autentična i sve snažnija potreba u urbanom okruženju; ljubav i strast fiziološki i kulturološki neodvojive od mirisa. 

Za svaku od tema, Metropoliten je odabrao četiri mirisa koja se u nju uklapaju, što po iskustvu onih koji ih koriste (evokacija), što po rečima parfimera (inspiracija).

Dodatno, pozvani su i drugi umetnici da mirise predstave u okviru svojih medija – vizuelnih, audio, perfomansom… čime je izložba postala multimedijalni spektakl boja, mirisa, tekstura, zvukova i pokreta.

Odabranih 16 parfema je, za ovu priliku, ogoljeno od svojih marketinških detalja, logotipa i brendiranih bočica, predstavljeno u istovetnim staklenim posudama sa pumpicom. 

Uz svaki mirisni eksponat ispisana je evokacija i inspiracija – ostavljajući nam punu slobodu da nas miris povede nekim trećim, samo nama znanim putevima.   

Metropoliten je, za otvaranje izložbe, odabrao prostor koji se konceptualno u potpunosti ukopio u temu: kultni beogradski klub Mladost Ludost Radost Gajba, sa 4 sobe od kojih je svaka imala svoju temu, zatvoren je pre dve godine posle 12 godina rada, a odlučio se da još jednom otvori vrata čuvene stare kuće u Savamali specijalno za ovu izložbu. 

Soba jedan: Slatke uspomene – u potrazi za izgubljenim vremenom  

Mirisi koji najčešće pobuđuju setu za prošlim (srećnim?) vremenima povezani su za hranu, cvetove, prirodu… U sobi kroz koju se kao nit koja nas vodi kroz vreme vizuelno provlači ogromna papirna traka sa tekstom iz Egziperijevog „Malog princa“, postavljena su četiri parfema – mirisne uspomene. 

Grana ucvalog jorgovana nadvijena nad ogradu. Čist beli veš leprša na prolećnom vetru. Ušećerene poslastice kakve se prodaju pored ringišpila. Prvi dan leta obojen sokom narandže. 

Da li su neke od ovih uspomena setne ili vesele, da li izazivaju toplinu oko srca ili suzu u oku, na svakom od nas je da odluči za sebe.  

Soba dva: Sentimentalno putovanje – sećam se tog mesta… 

Poetičnu audio-vizuelno okruženje za „sentimentalna putovanja“ postavio je multidisciplinarni umetnik Aleksandar Lazar, koji se bavi vizuelnom muzikom. U ovoj sobi postajemo tihi, zamišljeni, prepušteni mirisima, muzici i video efektima koji nas poput talasa vode put Egeja, pod jednu smokvu u Grčkoj. Poput ustalasane trave, na irske proplanke u rano proleće. Poput vrelog vetra, na orijentalnu pijacu punu začina. Poput vrtloga u šoljici čaja, spuštaju nas u Japan. 

Soba tri: Priroda i elementi – povratak korenima 

Osetili smo pesak i travu pod nogama – doslovno, u sobi koja nas vraća prirodi, opijeni zelenim mirisima koji su preplavili sobu. Metropoliten je naveo, da osim iskustvene, postoje i naučni dokazi da priroda umiruje: studija u Japanu, istraživala je delovanje prizora šume japanskih čempresa „hinoki“ na ispitanike, i zabeležila je izuzetno relaksirajući efekat. Kada su ispitanicima uz prikazivanje slike dodali i miris „hinoki“ esencijalnog ulja, relaksirajući efekat na psihu i telo bio je još jači. 

Četiri parfema prirode u ovoj sobi spojila su se u jedan jedinstven utisak: oko mene sve buja, uranjam u zeleno, opija me miris vlažne zemlje u koju uranjaju moja stopala. 

Soba četiri: Ljubav i strast – osećam tvoju kožu 

Vizuelno spektakularna, četvrta soba nas je omamila bojama, mirisima i pokretom: četiri mirisa, svojim su telima dočarali umetnici u četiri raznorodna performansa koji predstavljaju romantiku, erotiku, ljubav i strast. Mirisi su, u ovoj sobi, oslonjeni na tradicionalno privlačne mošusne molekule, opojnu tuberozu, puderaste oblake, miris zagrejane kože. 

Metropoliten nas je vodio na mirisno putovanje koje nećemo zaboraviti. Ništa manje nismo ni očekivali od parfimerije koja je, još pre 18 godina, prva uvela „niche“ parfeme u naš svet i učila nas da usvajamo neobično, buntovno i ekscentrično, menjajući, korak po korak, naše parfemske preferencije.  

Razvoj multimedijalnog koncepta i celokupnu produkciju radila je Marija Muždalo, izvršnu produkciju Tamara Janković, a scenografiju Magdalena Vlajić i njena asistentkinja Dina Nedelkov. Sanjin Ćorović (Production Pool) dodao je završni dodir audio vizuelnom produkcijom, a zvukove na izložbi je kreirao DJ Petko. U prostoru „Ljubav i strast“ svojim pokretima i plesom pažnju objektiva i divljenje privlačili su Dejan Kolarov, Sanja Obradinović i Milica Jević Drndarević, i dva perfomera iza platna, Branko Mitrović i Lara Gromilić.