Kako da svom tinejdžeru ograničite upotrebu društvenih mreža

Dok nisu postojale društvene mreže, tinejdžeri su imali druge izazove, a i roditeljstvo je izgledalo drugačije. Deca su se igrala ispred zgrade, u parkiću, na terenima, a jedina briga roditelja bila je da li će se udariti, odrati koleno, pasti i sl. Tik pred mrak, čulo bi se: Nikola! Jovane! Nataša!, što bi bio jasan znak da je igranju došao kraj i da je vreme da se ide kući. Današnja deca, naročito tinejdžeri, pored toga što se uživo druže, imaju pristup i jednom drugom, virtuelnom, svetu. Oni često otkrivaju kako da pristupe društvenim mrežama pre nego što bi roditelji to voleli, a opasnost se krije u činjenici da roditelji ne može da kontroliše dešavanja u tom svetu.

Šta nam je činiti?

Prvo, bilo bi dobro da se u ulozi roditelja digitalnog urođenika postavite kao mentor i kao neko ko je tu za svoje dete. Beskrajne zabrane i borbe za moć samo će vas iscrpeti i loše uticati na vaš odnos sa detetom. Drugo, pokušajte da sednete i da zajedno sastavite set porodičnih pravila koja će se odnositi na upotrebu digitalnih uređaja u kući, kao i korišćenje igrica i društvenih mreža.

Mojoj 11-godišnjakinji nije dozvoljeno korišćenje društvenih mreža, ali ima svoj tablet za školski rad i druge aktivnosti koje smo joj odobrili. Nedavno sam saznala da je napravila privatni nalog na Instagramu. Deluje prilično bezazleno, ali je očigledno protiv pravila koja smo joj postavili. Kako da se pozabavimo ovim i postavimo jače i jasnije granice, a da ne preteramo u tome? Da li je dete koje ima 11 godina dovoljno staro i zrelo da zna šta je odgovorno ponašanje na društvenim mrežama?

Danas, kada se i škole sve više oslanjaju na upotrebu tehnologije, počevši od najnižih razreda, roditeljima zaista nije lako. Kao što ne možete dete pustiti da samo luta prometnim ulicama, a da ga prethodno niste naučili osnovnim pravilima ponašanja u saobraćaju, tako ne možete svog tinejdžera pustiti ni da se kreće virtuelnim svetom bez prethodne obuke o tome šta je dozvoljeno, a šta nedozvoljeno ponašanje. Kod onih koji su to već učinili, javlja se sledeća dilema: kako postaviti odgovarajuća pravila u vezi sa upotrebom tehnologije, kako pratiti način na koji dete koristi tehnologiju i šta učiniti kada vaš tinejdžer (gotovo neizbežno) prekrši ta pravila.

Društvene mreže i nadzor tinejdžera

Možete pratiti na određeni način šta vaše dete objavljuje na društvenim mrežama, ali u startu treba da znate da se bavite nemogućom misijom. Pored toga što ćete potrošiti mnogo vremena i energije na to, ne zaboravite da deca često znaju više od nas. Pronaći će način da vam doskoče, koliko god mislite da je to nemoguće. Na kraju, sumnjičavost će naškoditi i vašem odnosu sa detetom, pa ste nekako svi na gubitku. 

Pročitajte i ovo: 5 načina da budete kul roditelj

Mentorstvo nasuprot kontrolisanju

Stručnjaci nude veoma interesantan i delotvoran, čini nam se, zaključak zasnovan na istraživanju o roditeljstvu u ovom digitalnom dobu: budite više mentor, a manje onaj koji ograničava. Ako uspemo da promenimo fokus sa pokušaja da kontrolišemo digitalno ponašanje našeg deteta na učenje o zdravom i odgovornom digitalnom životu, svi će imati koristi. Upravljanje sopstvenim očekivanjima može, takođe, da pomogne. Naime, treba da budete svesni da će deca grešiti i da je to neodvojivi deo učenja. Zbog toga, razmislite o načinima na koje biste mogli reagovati: Pa dobro, ovo je prilika da nešto naučiš, svakako je bolje od: Kažnjen si i od danas više nemaš telefon (ili tablet)! 

Dakle, možete da pokušate da kontrolišete upotrebu digitalnih uređaja svog tinejdžera, a možete i da uspostavite određena pravila i strukturu koje ćete se pridržavati. U ovoj fazi razvoja, postavljanje spoljašnjih granica predstavlja važan korak pomoću kojeg će vaš tinejdžer umeti da razvije svoje unutrašnje granice. Dešava se da roditelji iz najbolje namere svom detetu ograničavaju upotrebu telefona, a da onda, kada dete ode od kuće, u internat ili da studira, nema nikakav osećaj za upravljanje vremenom i više nego ostali vršnjaci gubi vreme u virtuelnom svetu. S druge strane, kada efikasno postavimo granice, decu učimo kako da budu odgovorna, kako da prepoznaju šta je dobro za njih i kako da razvijaju sopstvene granice.

žena sedi na klupi i drži laptop

Suknja XYZ Elisabetta Franchi, majica s.Oliver, džemper Comma, ogrlica, minđuše i papuče Cortefiel, torba i naočare P…S…Fashion

Budite porodica koja zajedno donosi pravila

Kako dete ulazi u svet društvenih mreža, vodite otvorenu diskusiju o porodičnim pravilima, razlogu za uspostavljanje pravila, kao i o tome šta će se dogoditi ako dete prekrši ova pravila. Što više sarađujete u toku ovog procesa, dete će osećati da ima vašu podršku i veća je verovatnoća da će poštovati pravila u čijem je donošenju i samo učestvovalo. Dakle, nije: Ovo je tako jer ja tako kažem, već: Hajde da zajedno sagledamo mogućnosti i odlučimo šta je najbolje za tebe. Istraživanja su pokazala da uključivanje deteta u zajedničko rešavanje problema, uključujući nuđenje izbora, povećava njihovu unutrašnju motivaciju. Sa ovim stavom ćete svi biti na ogromnom dobitku, jer što deca više osećaju unutrašnju motivaciju, to im je manje potrebno ograničenja i usmeravanja od strane roditelja.

Na koji sve način možete započeti razgovor sa svojim tinejdžerom:

Reci mi svoje ideje za pravila o korišćenju društvenih medija.

Znaš li šta predstavlja rizično ponašanje na društvenim mrežama?

Koji su razlozi zbog kojih želiš da koristiš Instagram?

Doneli smo odluku da nisi dovoljno odrastao da bi imao naloge na društvenim mrežama. Znaš li zašto to smatramo?

Kršenje pravila

Sve što smo naveli lepo izgleda u teoriji, ali praksa može da ne bude tako idilična. Kako reagovati kada dete prekrši porodično pravilo o društvenim mrežama? Evo nekoliko strategija koje mogu pomoći da se ovo reši na način koji promoviše rast umesto da vodi u borbu za moć.

Sagledajte sve iz njihove perspektive

Duboko udahnite i smireno pitajte dete: Kako si doneo/donela odluku da otvoriš Instagram nalog? Što više razgovarate i navedete decu da podele svoje razmišljanje s vama, to ćete bolje premostiti jaz između porodičnog pravila i njihovog izbora da prekrše pravilo.

Pokažite empatiju

Lako je u ovoj situaciji reagovati burno i rečima koje izazivaju stid kod deteta. Kad se dete zastidi, uvredi, zatvori se i ne uči. Umesto: Kako si mogao ovo da uradiš? Više ti nikada nećemo verovati, pokušajte sa: Zvuči kao da se osećaš izostavljeno jer svi tvoji prijatelji imaju nalog na Instagramu. Znam da je teško osećati se drugačijim…

Povežite porodične vrednosti sa njihovim ponašanjem. Recite nešto poput: Dok rastete, želimo da vam verujemo. Deo tog poverenja stiče se i tako što ćete razgovarati s nama ako se ne slažete s nekim pravilom, umesto što ga krišom kršite.

Pitajte ih za mišljenje

Šta mislite da bi trebalo da se dogodi pošto ste prekršili naše pravilo? Pitati ih za mišljenje ne znači i davati im moć da odlučuju. Roditelji još uvek imaju vlast. Međutim, možete biti zaista iznenađeni odgovorima i time što će sami doći do predloga da su, recimo, zaslužili da obrišu neku igricu ili nalog na društvenoj mreži. Preduzimanje navedenih koraka daje priliku za razvoj kritičkog mišljenja, veština komunikacije, ali i učvršćivanju porodičnih vrednosti. 

Na kraju…

Na kraju, da se vratimo na pitanje: Da li je dete koje ima 11 godina dovoljno staro i zrelo da zna šta je odgovorno ponašanje na društvenim mrežama? Kratak odgovor bi bio da verovatno nije (mada bismo se mogli složiti sa tim da ima i mnogo odraslih koji nisu ni zreli, ni odgovorni za društvene mreže, tako da nije sve u godinama). Međutim, to ne znači da je dete sa 11 godina premlado da započne proces učenja o tome kako se koriste društvene mreže.

Ako vam se ovaj tekst dopao, pročitajte i: Šta adolescentima zaista treba od roditelja

Jelena Bratić, diplomirani filolog, bloger, influenser. Veruje u čuda i voli život, što je sasvim dovoljno za početak bajke…