Intervju: Jelena Pavlović, kreativna direktorka kompanije Textil Užice

Jelena Pavlović se već 15 godina nalazi na poziciji kreativne direktorke kompanije Textil Užice, i kaže nam da je najveći izazov za kreativnog direktora u modnoj industriji da kontinuirano stvara inovativne i privlačne kolekcije koje će zadovoljiti zahteve tržišta. Sa Jelenom smo, između ostalog, porazgovarali o tome ko diktira modne trendove i šta nas u toj sferi očekuje ove godine, kako će izgledati budućnost mode, kao i na koji način uspeva da odoli pritisku estetskih trendova i na čemu je najzahvalnija. 

Q

Da počnemo sa - kako ste? Kako vam je počela 2023. godina?

A

Tako retko pitamo jedni druge “kako si?” da se prosto zbunim kada treba da odgovorim! Najkraći i verovatno najtačniji odgovor za mene bi bio: “Dobro, a može i bolje!”

Prethodne dve godine su me ubacile u “Matrix mode” u kome sam kao glavni junak Neo shvatila da je naša percepcija stvarnosti proizvod našeg uma i uverenja, a da je sama stvarnost mnogo kompleksniji i širi koncept od onoga kako je doživljavamo. Iskreno, ta spoznaja me uplašila, ali isto tako i motivisala da radim na prihvatanju tog straha i otkrivanju drugih dimenzija “Novog sveta” – sveta tehnologije i filozofskih pitanja stvarnosti i sloboda. Kako god komplikovano da zvuči, dobro je počelo u 2023, a znam sigurno da će biti još bolje!

Q

Nalazite se na poziciji kreativnog direktora kompanije Textil d.o.o. Sa kojim se izazovima susrećete i šta vas i dalje inspiriše nakon 15 godina koliko ste u ovoj ulozi?

A

Kompanija Textil Užice važi za jednu od najsavremenijih i najvećih veleprodaja modnih tkanina u jugoistočnoj Evropi. I da bi to tako i bilo – filozofiju ostavljam po strani, a uključujem sav svoj kreativni potencijal sa dugo treniranim i gajenim analitičkim pristupom obogaćenim velikom dozom veštine komunikacije i veština upravljanja i motivisanja ljudi! Čaroban recept, zar ne?

A može i ovako da se kaže: Najveći izazov za kreativnog direktora u modnoj industriji je da kontinuirano stvara inovativne i privlačne kolekcije koje će zadovoljiti zahteve tržišta. Trendovi se brzo menjaju, a modna industrija je vrlo konkurentna i brza, što zahteva stalno praćenje novih tendencija, analiziranje tržišta i donošenje blagovremenih odluka u vezi sa kolekcijama, dizajnom i promocijom. Pored toga, tu je i saradnja sa različitim timovima, klijentima, internim i eksternim, uključujući dizajnere, prodaju, nabavku, marketinške stručnjake, IT tehnologije, inovacije… I sve komponente treba da budu savršeno usklađene, a zahtevi brenda zadovoljeni. A kao jedan od najvećih izazova kreativnog direktora je da bude u stanju da balansira sve zahteve sa ograničenjima u budžetu i vremenskim rokovima.

Q

Šta sve, u najširem smislu, podrazumeva vaša pozicija - za one koji sa njom nisu upoznati?

A

Mislim da sam prethodnim odgovorom pokrila dobrim delom i ovo pitanje. Mogu samo da dodam da su najvažniji zadaci kreativnog direktora u najširem smislu: definisanje kreativne strategije, marketing strategije, vođenje, motivisanje i povećanje kreativnosti pojedinaca i timova, zatim razvijanje i vođenje kreativnih koncepata i projekata, od ideje do realizacije, brendiranje… Uh, umorih se nabrajajući!
Ali kada uđete u tu priču i trajete u njoj i, najvažnije, uživate i učite, onda ste u takozvanom “flow stanju” , tj. “u toku”. To je termin koji opisuje “stanje visoke koncentracije, motivacije i zadovoljstva u onome što se radi”. To se obično dešava kada radite ono što volite i u čemu ste dobri, a zadatak je jasan i izazovan.

Q

Kao kreativna direktorka, konstantno morate biti u toku sa najnovijim dešavanjima u svetu mode. Ko zapravo “diktira” trendove u modi i koje trendove predviđate za 2023. godinu?

A

Preko 20 godina sam u modnoj industriji i skoro isto toliko pratim sva kretanja koja imaju uticaj na modu, što podrazumeva kulturne, društvene i tehnološke promene, modne kuće i dizajnere, kao i stilove poznatih ličnosti. Iskreno, moj najveći uvid posle svih tih godina je da biznis i tokovi novca zapravo “diktiraju” trendove. Sa razvojem tehnologija i uspostavljanjem raznih algoritmova sa različitim ciljevima, neverovatno je koliko može da se utiče na svaku sferu života, pa i na modu!

Kada je u pitanju 2023. godina, predviđanja su da ćemo videti nastavak trendova iz poslednjih nekoliko godina, uključujući značajniji fokus na održivost i ekološku prihvatljivost u modi. Takođe, dalji razvoj tehnologije, kao što su veštačka inteligencija i digitalna realnost (VR), će uticati na to kako dizajniramo i prodajemo odeću. S druge strane, započeo je i povratak klasičnih i tradicionalnih stilova, elegantnih linija i jednostavnih silueta, koji su u skladu sa značajnim smanjenjem potrošnje i potrebe za praktičnošću u odevanju.

Ukratko, trendovi u modi su inspirisani kombinacijom tehnoloških inovacija, ekološke svesti i potrebe za praktičnošću i elegancijom. Takav nam je algoritam za ovu godinu!

Q

Moda je u današnjici, pre svega, iznimno veliki biznis. Kako ostati kreativan i autentičan u jednoj mašini koja se tako brzo kreće?

A

Da, već smo pomenuli koliko je moda komercijalizovana. Ali i pored zadatih okvira, uvek postoji način da se ostane kreativan i autentičan unutar nje. Za održavanje kreativnosti i autentičnosti u modnoj industriji trudim se da pratim sledeće:

1. Fokusiranje na sopstvene vrednosti: Ne plašite se da budete drugačiji i da se izdvojite iz mase! Budite otvoreni prema novim idejama i stilovima, ali ne plašite se da izrazite svoje mišljenje, budite autentični!

2. Istraživanje i otvorenost prema novim idejama: Istražite šta se dešava u modnoj industriji, ali i izvan nje. Upoznajte se sa različitim kulturama, istorijskim periodima, sa umetnošću, arhitekturom…

3. Podsticanje kreativnosti: Ne dozvolite da se kreativnost izgubi usled pritiska da ispunite određene standarde u modnoj industriji. Pravite sebi kreativne izazove.

Q

Moda i tehnološki napredak takođe su neraskidivno povezani. Kako će izgledati modna budućnost, prema vašem mišljenju?

A

Razvoj novih tehnologija i tehnološki trendovi značajno utiču i na modne trendove. Taj uticaj pre covida je bio izrazit na azijskom tržištu, ali postcovid je značajno ubrzao integraciju tehnologija i mode i u ostalim delovima sveta.

Pojedini načini integracije koji su započeti i imaju veliki trend rasta su:

– VR tehnologije i metavers – sve više su zastupljene kroz prezentaciju i prodaju modnih proizvoda – klijenti su u mogućnosti da isprobaju proizvode i stilove pre kupovine, a brendovi da bolje i preciznije planiraju proizvodnju i promet.

– Personalizacija ponude kroz algoritmove omogućava da se modni proizvodi prilagode potrebama i željama krajnjeg korisnika.

– Sustainability (održivost): Tehnologija će imati ključnu ulogu u razvoju trajnijih i održivijih kolekcija, koje uključuju reciklirane materijale i proizvodnju koja ne šteti životnoj sredini.

Q

Razgovarale smo o tome kako je “promena jedina konstanta” u životu. Kako da prihvatimo promene koje nam život donosi tokom godina?

A

U vašem pitanju je i odgovor, a to je prihvatanje. Ako razmišljamo o promeni kao prilici za napredak i razvoj i ako u svakoj situaciji pokušamo da nađemo makar i mrvicu dobrog i prihvatimo taj deo, onda i naša fleksibilnost raste, a šanse za uživanje i osmeh se povećavaju. Iskreno se radujem kad osetim nelagodu u stomaku, to za mene znači nešto novo, izazov sa kojim treba da se uskladim. Naravno, gotovo uvek se uplašim, ali onda duboko udahnem i zaronim. Na tom putu se trudim da što češće imam fokus na sadašnjost, na male ostvarive ciljeve i svakodnevne rituale koji me opuštaju. I tražim podršku, porodice, prijatelja, mudrih, motivišućih ljudi.

Q

Živimo u društvu koje nažalost neretko ograničava žene. Kako uspevate da se oslobodite ograničenja koje postavlja društvo, ali i onih koja postavljamo sami sebi?

A

I jedan i drugi vid ograničenja možemo prevladati radom na sebi i svojim limitirajućim uverenjima. U tom radu prvi korak je postati svestan svojih ograničenja. Kažu da je to pola posla, al’ ne bih se složila u potpunosti. To je samo početak jednog uzbudljivog putovanja od nesvesnog i limitirajućeg ka svesnom, podržavajućem.

A što se tiče društva, navela bih deo meni veoma drage knjige, Stepski vuk, Hermana Hesea:

Svako doba, svaka kultura, svaki običaj i tradicija imaju svoj stil, svoje prefinjenosti i grubosti, svoje lepote i svireposti, svako doba smatra izvesne patnje prirodnim i izvesna zla podnosi strpljivo.

Na nama je kako ćemo tome pristupiti, koja osećanja ćemo negovati i koja ograničenja ćemo ostaviti kao prirodna ili sudbinska.

Q

Mnoge žene se u srednjim i kasnijim godinama života odlučuju za estetske procedure, ponajviše jer ih “sada svi rade”. Na koji način vi doživljavate lepotu i kako uspevate da odolite pritisku estetskih trendova?

A

Moj pristup ovoj temi je kao i sa modom: ne pravim kompromise sa sopstvenim vrednostima i stilom zarad komercijalizacije. Istina leži u tome da svako ima svoj vlastiti pojam lepote i da ga ne bi trebalo meriti prema standardima koje postavlja društvo ili industrija. Najbolje je da se fokusirate na ono što je za vas važno i da se držite toga. Bitno je osvestiti da su estetske procedure i trendovi kozmetičke industrije privremeni, a ne trajni i da to umnogome može doprineti opreznom i kritičkom pristupu pri donošenju odluka po ovom pitanju.

Q

Koliko okruženje u kojem živimo i radimo utiče na naš pogled na svet? Kakvim ljudima vi birate da se okružite?

A

Naša okolina uključuje ljude sa kojima smo u kontaktu, mesta na koja idemo, informacije koje čitamo i sadržaje koje gledamo. Sve to može imati veliki uticaj na naše stavove i percepciju stvarnosti u zavisnosti od životnog doba i okolnosti. Najradije se družim sa vedrim, nasmejanim, kreativnim i duhovitim ljudima! Mnogo mi je bitan pozitivan stav i spremnost da prihvatimo, razumemo i poštujemo različitosti uz zadržavanje sopstvenog integriteta.

Q

Na čemu ste najzahvalniji?

A

Zahvalna sam na svim prilikama i izazovima koji su mi pomogli da se razvijam i na neiscrpnoj kreativnoj energiji kojom prožimam svaki trenutak svog života. Najizazovniji i najlepši momenti su mi vezani za porodicu i na njima sam najzahvalnija.

Fotografije: WANNABE Media

Pitanja: Jovana Pantić