Kako da prevaziđete loše međuljudske odnose na poslu

Ogroman broj istraživanja koja se bave zadovoljstvom ljudi na poslu pokazuje da su međuljudski odnosi ono čime smo najčešće nezadovoljni i zbog čega razmišljamo o tome da damo otkaz i promenimo posao. I ja sam bila radoznala i želela sam da saznam zbog čega bi moji pratioci najpre dali otkaz na poslu, pa sam postavila anketu na storyju na Instagramu koju su mnogi od vas verovatno videli, a možda ste i učestvovali. Najviše odgovora je takođe bilo „međuljudski odnosi“. Zato u ovom tekstu delim sa vama pet stvari koje spadaju u međuljudske odnose, a često su izvor nezadovoljstva zaposlenih, kao i nekoliko ideja kako, ako se možda negde prepoznajete, sebi možete da olakšate i preokrenete situaciju.

Loša komunikacija

Prva stvar na koju se većina ljudi požali je komunikacija, a to znači da je neprecizna ili je nema, pa, na primer, ljudi dele sa drugima polovične informacije, ponekad čak i pogrešne i sl.

Sve to može da bude ogroman problem jer se u takvoj atmosferi javljaju nesporazumi i pogrešne pretpostavke, odluke se donose sa nedovoljno informacija, ponekad jedni ne znaju šta drugi rade i tu se stvara nepoverenje i osećaj nesigurnosti, gubi se vreme na nevažne stvari… i onda ljudi budu pod stresom, ne vide svrhu i smisao u poslu, ne osećaju se kao da tu pripadaju.

Ako ste u okruženju iz koga biste najradije otišli zbog loše komunikacije, ne možete da računate na to da ćete uticati na druge da se promene, ali ono što možete je da naučite jasno i precizno da komunicirate, da pažljivo slušate svoje kolege, postavljate precizna pitanja i da delite sa njima ono što je važno za posao, te tako svojim primerom pokažete šta je zdrava i kvalitetna, a precizna komunikacija.

Sukob ličnosti

U radnim okruženjima nailazimo na ljude koji imaju različite karaktere i temperamente, različite stilove razmišljanja i donošenja odluka, kao i različite prioritete i načine rada. Sve to je korisno jer raznim ljudima lakše pada različita priroda posla, ali kada treba nešto zajedno da urade i kada se negde preklapaju mogu nastati problemi. U okruženjima u kojima je veliki nesklad, javlja se tenzija jer ljudi imaju utisak da se igraju „gluvih telefona“ i da ništa ne funkcioniše kako treba. Na primer, nekome ko je orijentisan na širu sliku može da bude teško da radi sa nekim ko je usmeren na detalje, i obrnuto.

Ako je vaše okruženje ispunjeno tenzijom, ono što možete da uradite i olakšate sebi je da prihvatite te razlike i da naučite kako bolje da ih razumete, jer će vam onda biti predvidivi postupci drugačijih ljudi i njihov način razmišljanja, te ćete moći lakše da utičete na njih. Korisno je i da imate zajedničke ciljeve na kojima biste zajedno radili i gde se jasno ističe svačiji doprinos. I, naravno, vešta komunikacija može da vam pomogne da lakše „plivate“ među različitim tipovima ličnosti, i da imate veliki uticaj.

Nepoštovanje

Treća stvar koja je ljudima izvor frustracije je kada osete nepoštovanje, bilo od svojih šefova, bilo od drugih kolega, kada ne osećaju da se njihov trud i zalaganje uvažavaju i cene ili kada se omalovažavaju njihove ideje i predlozi. U tim slučajevima, ljudi polako odustaju od svog posla, rade tek onoliko koliko moraju i ne angažuju se previše misleći da ionako nikome nije važno, ne preduzimaju inicijativu, ne iznose svoje ideje…

Ako je ovo vaše trenutno iskustvo, jedan razgovor sa nadređenima ili kolegama bi mogao da reši situaciju. Jer, ljudi ne shvataju da bi nekome pohvala koristila. Ne rade to namerno, već često samo podrazumevaju da ćete da ostvarujete dobre rezultate jer imate kvalitete za to i onda ne razmišljaju da je važno da vam to eksplicitno kažu ili pokažu. Zato tražite aktivno od nadređenog da vam redovno da kvalitetan feedback.

Mantil: Marella, Torba: Cortefiel, Ogrlica: Bomar Swarovski

Neprofesionalno ponašanje

Koliko puta vam se dogodilo da ste pokrili kolegu na poslu jer je kasnio ili ste uradili njegov deo posla da biste mogli da nastavite sa svojim? Ok, desi se da ljudi zakasne, ali pojedini zloupotrebljavaju to što znaju da će neko da ih zameni i onda sa svime kasne, otaljavaju posao ili ga završavaju u poslednjem trenutku i time nabijaju pritisak svima koji su ažurni i odgovorni.

Drugi aspekt neprofesionalnosti u poslu su ogovaranja, spletkarenja, vulgarnosti ili nipodaštavanja drugih, čime se stvara neprijatna atmosfera u kojoj se ovi drugi osećaju posramljeno ili izolovano.

U ovim situacijama je najvažnije da ne dozvolite da vas iskorišćavaju kao paravan ili da vas uvuku u spletkarenja, a to možete da postignete time što ćete jasno da iskomunicirate svoje granice tako da svi znaju dokle sa vama mogu da idu. Znači, odvažite se da kažete jasno da ne učestvujete u ogovaranju i ponižavanju kolega i da ćete uvek reći kolegi šta imate, a ne iza leđa i naglasite da to važi i za one kojima se obraćate.

Loše upravljanje

Ono što još čini situaciju stresnom za mnoge je kad njihovi nadređeni ciljeve ne definišu precizno i kad im nije jasno šta se od njih očekuje, kad nemaju podršku, kad se ne vrednuje njihovo zalaganje i rezultati, kad su jedni favorizovani u odnosu na druge i sl. Kao posledica toga može da se javi nezainteresovanost za posao, jer ljudi ne vide prilike za uspeh i napredovanje ili preopterećenost poslom, nisko samopouzdanje, napeta radna atmosfera, rivalitet itd.

I u ovom slučaju najbolje što možete je da se okrenete sebi i da pronađete ono lepo što postoji u vašem poslu i da se na to fokusirate, da radite na svom samopouzdanju i samosvesti i da jačate svoje poverenje u sebe i u vlastite sposobnosti.

A ponekad se desi i da ljudi urade sve što je do njih, primene sve što znaju kako bi ublažili posledice loših odnosa na poslu, ali, nažalost, ne postignu mnogo i dođu u situaciju da biraju između svog posla i sebe, tj. svog zdravlja, mira ili emotivne stabilnosti. I tada se najčešće odluče da naprave zaokret u svojoj karijeri.

Bez obzira na to da li se možda nalazite u okruženju koje vam donosi nemir i stres, ili ste već došli dotle da ste se odlučili za promenu, važno je da budete načisto sa sobom koje su to granice ispod kojih nećete ići, šta je to što želite da vam poslovni život i karijera donesu i kako ćete do toga da dođete.

Najefektniji način da sve to uradite je da krenete korak po korak, sistematično i metodično da se bavite svojom karijerom i zato sam za vas sam kreirala fantastično koristan Online Program za unapređenje karijere tokom kog puna dva meseca možete konačno da uzmete poslovni život u svoje ruke i preporodite se. Pogledajte i prijavite se na ovom linku – vidimo se!

Pročitajte i ovo: 5 grešaka u vezi s novcem koje mnogo koštaju

Naslovna fotografija: WANNABE Media

Slavica Squire veruje da životna priča svakog čoveka može da se unapredi i zbog toga je 2006. godine osnovala prvi NLP Institut u Srbiji, a 2008. i prvu Coaching Akademiju. Od tada je na hiljade polaznika kroz razne programe i edukacije znatno unapredilo svoje živote. Slavica je svoje znanje sticala na edukacijama kod najboljih stručnjaka širom sveta, a kreirala je život po svojoj meri, zato je njena misija da što više ljudi poduči kako da ostvare svoje snove i postanu srećniji i ispunjeniji. Objavila je nekoliko knjiga koje su bestseleri.