Intervju: Nataša Bojanić, Group Account Director u agenciji Leo Burnett Beograd
Naša sagovornica je Nataša Bojanić, Group Account Director u agenciji Leo Burnett Beograd. Njen karijerni put počeo je u okviru korporacije, iz koje je nakon 13 godina izašla kako bi prešla u agenciju, a nama je otkrila kako se znanja iz ove dve sfere preklapaju, kao i sa kojim izazovima se danas susreće kao team leader koji vodi tim od čak 45 ljudi. Nataša za sebe kaže da je people-centric osoba, pa smo je upitali koji je njen savet za one koji vode veliki kolektiv ljudi, kao i koje prednosti sa sobom donosi liderska pozicija. Takođe, razgovarali smo o ličnom usavršavanju, edukaciji, važnosti priznanja za svoj rad i tome kako izgleda napraviti “pun krug” u karijernom smislu. Više o Natašinom bogatom iskustvu, ali i savetima za one koji se nalaze na početku karijere, saznajte u nastavku.
Da počnemo sa - kako si? Čemu se raduješ u 2023. godini?
Hvala na pitanju, super sam. Godinu sam počela kako najviše volim, putovanjem, tako da sam spremna za 2023. U januaru sam proslavila i rođendan. Za ovaj rođendan sam obećala sebi da prestajem da brojim mnogo toga jer bi možda tako trebalo. U 2023. godini sam rešena da sakupljam iskustva koja lično smatram dragocenim. Već se radujem svim predstavama za koje sam kupila karte, izazovu koji sam pokrenula sa sobom – da pročitam određeni broj knjiga, boravku u prirodi, putovanjima i, pre svega, druženjima sa dragim ljudima.
Nalaziš se na poziciji Group Account Director u agenciji Leo Burnett. Šta tvoja pozicija podrazumeva, za one koji nisu upoznati?
U kreativnoj agenciji, drugi naziv za tu poziciju je team leader. Ta pozicija podrazumeva vođenje i koordinaciju rada tima u agenciji koji u svojoj strukturi ima Account sektor, sektor koji se bavi organizacijom posla, kreativni sektor i strateško planiranje. Pored internih aktivnosti, ova pozicija podrazumeva i komunikaciju sa klijentima, održavanje i unapređenje postojećih poslova i odnosa, kao i potencijalno dobijanje novih biznisa. Ukratko, menadžersko-upravljačka funkcija.
Pre rada u agenciji, 13 godina si provela u kompaniji Delta Holding. Da li možeš da nam kažeš nešto o ovoj karijernoj tranziciji i koje veštine iz korporacijskog okruženja si prenela u Leo Burnett?
Dok sam bila na strani klijenta, agencije su mi ličile na mitska bića – zanimljivo promišljanje koje se pretoči u reči i dizajn, a posebne moći su pokazivali kada su uspevali najrazličitije situacije da reše i da sve to dobije posebnu kreativnu vrednost. Od mog prvog radnog dana sam radila sa agencijama, bila sam zaljubljena u njihov rad. Ipak nisam mislila da će mi to biti karijerni put. Kad sam dobila poziv da se priključim agenciji, bila sam u fazi preispitivanja kom segmentu marketinga bih se dalje posvetila, koji je moj sledeći korak. I taj poziv sam doživela kao znak. To je bilo sve što sam radila, ali sada gledano iz potpuno drugačije perspektive, i da budem iskrena, imala sam veliku tremu jer sam sad radila sa svim tim mitskim bićima.
Sa ove distance, znam da je ovaj prelazak doneo mnogo toga novog, i da sam se našla u okruženju koje mi najviše prija, kreativnom, uz sve to ključno je bilo kad sam shvatila da ta agencija ima sistem vrednosti koji mogu da “živim”. Iz iskustva, ako niste u skladu sa vrednostima kompanije u kojoj radite, ako ne osećate da se uklapate u okruženje, nećete biti zadovoljni, otići ćete. Veliku zahvalnost za moje dobro snalaženje u agenciji, sagledavanje organizacionih procesa iz drugog ugla, svakako dugujem radu u svim članicama kompanije u kojoj sam radila, a pre svega svim i najrazličitijim ljudima sa kojima sam kroz godine sarađivala, počevši od Pekabete u marketing odeljenju na mom prvom poslu. Kompanija nosi strukturu, neretko vojnu disciplinu i organizaciju, a agencija otvorenost, slobodu i uvek novu perspektivu na istu situaciju. Kada sa dovoljno godina iskustva pristupite bilo kojoj opciji, sigurno je da uvidite i mnogo više sličnosti, a još bolje šta je to što bi možda moglo prethodnim iskustvom da se reši.
Trenutno vodiš tim od 45 ljudi, a za sebe kažeš da si “people-centric” lider i osoba, koja je radila sa ljudima različitih ekspertiza. Kako izgleda voditi ovako veliki tim i koji je tvoj savet za one koji vode veliki kolektiv ljudi?
People-centric jer ne znam drugačije. Savet oduvek i zauvek – ako želiš da budeš prvi, moraš biti poslednji. Raditi u dinamičnom, šarenolikom okruženju sa ljudima toliko različitim jedino znači biti orijentisan na njih, razumeti njihove ideje, želje i osećanja, i pokušati postaviti takav organizacioni okvir da svoj talenat pokažu na najbolji mogući način. Ovo jeste najveći izazov. Ono što je najveća lepota je činjenica da svi mi tako međusobno različiti učimo jedni druge i da ljudskim pristupom činimo naše okruženje poželjnim za rad.
Veruješ u lično usavršavanje i trenutno pohađaš NLP Master edukaciju. Zašto smatraš da je kontinuirana edukacija toliko značajna i šta po tvom mišljenju pružaju raznovrsna znanja?
Kontinuirano učenje se čini da jedino ima smisla. Kažu da sebe ili decu možemo da spremimo za budućnost samo ako razvijamo fleksibilnost i empatičnost. Verujem da usvajanje različitih znanja, proučavanje različitih oblasti, upravo doprinosi razvoju pomenutih karakteristika. Volim izjavu Viktora Igoa: Nemojte ograničavati decu samo na ono što ste vi naučili, jer deca su rođena u drugom vremenu. Važi za decu, ali važi i za nas, i mi želimo da budemo deo vremena koje dolazi. Imala sam sreću da od početka karijere pohađam različite edukacije, čak sam upisala i završila master studije na Ekonomskom fakultetu 10 godina nakon završetka istog. Sad sam na NLP edukaciji.
Nekako mi se čini da u prvim godinama rada fokus stavljamo na specifična znanja koja se tiču direktno funkcionalnog obavljanja posla, a sa razvojem ovih veština fokus bi trebalo da nam prevlada na tzv. soft veštine, naročito kad je rad sa ljudima u srži vašeg posla. Vrlo brzo možemo da se uverimo, da ne samo šta znamo, već i način na koji komuniciramo utiče na ishod aktivnosti koja nam je predmet interesovanja. Kad nemate ideju šta biste mogli da pohađate, a vi pitajte nekog oko sebe sa drugačijim preferencijama da vam preporuči knjigu, film, muziku. Odlično za rad na sebi i sigurno će vam otvoriti nove poglede i dati ideje.
Leo Burnett agencija proglašena je agencijom godine već dve godine zaredom - čestitamo! Koliki je izazov održati ovu titulu i zašto je važno da postoji ovaj tip priznanja?
Nedavno sam imala jedan razgovor za posao sa kandidatom, pitao me je “Effie ili Cannes”, odgovor je bio kontinuitet zadovoljstva klijenata i održavanje pozitivne timske radne atmosfere. Nagrade su dobre zato što podstiču ljude da se više igraju u poslu u kojem su, a to je stvaranje ideja. Ali su nagrade i dodatni pritisak, naročito kad je želja velika. Izuzetna je čast dobiti priznanja, i čestitke svima kojima to pođe za rukom. I hvala vama na čestitkama. Ono što u agenciji uvek ističemo jeste da kontinuitet dobrih rezultata naših klijenata najbolja nagrada jer nagrade koje nisu praćene rezultatom nisu održive, i ne treba ih stavljati ispred mogućnosti da postavite i održavate pozitivno i inspirišuće radno okruženje. Iz ovakvog okruženja, uz punu podršku klijenata, njihovu otvorenost, dolaze i nagrade kao posledica dela i kreativnosti, a ne kao strogi odgovor na cilj.
Tokom svoje karijere napravila si “pun krug” - od proizvodnje i maloprodaje, preko logistike i distribucije, pa sve do menadžmenta i korporativnih komunikacija. Zašto je korisno biti upoznat sa svim segmentima poslovanja i na koji način se znanja iz jedne oblasti “prelivaju” u drugu?
Nekad imam utisak da imam 100 života u svom poslovnom životu što zbog različitih segmenata, a još više zbog broja ljudi sa kojima sam imala priliku da sarađujem. Sticaj srećnih, i ne baš jednostavnih, okolnosti je bio da kroz rad u kompaniji prođem različite sektore gde sam imala priliku da se upoznam sa specifičnostima svakog. Ovo mi je pomagalo da mogu da sagledam širu sliku kad je potrebno, ili opet da znam da prepoznam kad su detalji bitni, i često usmerim projekat u ranijim fazama kada znam da bi kasnije mogao predstavljati izazov. Ipak, ono što je ključno, što vas tako veliki broj iskustava dovodi da naučeno, i na nesvesnom nivou, iz jedne oblasti primenite na potpuno drugu. Duboko verujem da iza svega stoji zdrav razum i logika. Danas, to nekako sve sabiram u agencijskom poslu, govorim “klijentskim” jezikom, razumem izazove. Možda je najbolji prikaz toga primena organizacionih znanja iz kompanije u agenciji. Ceo tim zajedno je prošao kroz veliku transformaciju i otvorenost ka stalnoj promeni jer su organizacije i organizacioni sistemi koje postavljate živi organizmi.
Pored duge i uspešne karijere, imaš li i drag lični projekat koji bi volela da istakneš?
Imam dva draga projekta. Prvi je vizuelni identitet i tada nova internet prezentacija Ekonomskog fakulteta u Beogradu. S obzirom na to da sam i osnovne i master studije završila na ovom fakultetu, bila sam i srećna i ponosna da budem deo tima koji je na ovom projektu radio. Drugi projekat je, sticajem okolnosti, opet izrada internet prezentacije i prodavnice za Hram Svetog Save. Različit u odnosu na sve što sam dotad radila, veliki izazov i odgovornost koji je nosio ovaj projekat bilo je zadovoljstvo realizovati sa mladom i dinamičnom agencijom Avokado. Oba projekta su za mene značila izlazak iz zone poznatog i saradnju sa brojnim novim ljudima specifičnih znanja.
Kažeš da “živiš za putovanja” i pišeš kratke putopise. Na koji način putovanja oplemenjuju tvoj život?
Lepota nepoznatog ili nedovoljno poznatog okruženja, ritam drugog jezika, gastronomije, umetnosti, istorije, susretanja sa meštanima i njihovim ponosom jer nigde nije lepše kao tu gde ste sad, kod njih.
Koji savet bi dala samoj sebi na početku karijere, odnosno čime bi posavetovala nekoga ko se trenutno upušta u prvi ozbiljniji karijerni korak?
Da traži posao gde će dobiti priliku da uči, da iskoristi svaku priliku kada treba da preuzme odgovornost i uradi zadatak, da svakom operativnom poslu posveti punu pažnju jer će hiljadu obavljenih operativnih poslova mnogo značiti za rešavanje budućih zadataka; da pažljivo bira mentore, i još pažljivije da prouči vrednosti kompanije u kojoj bira da gradi karijeru.
Fotografije: WANNABE Media
Jovana Pantić