Deca i vreme ispred ekrana: Mitovi koje roditelji treba da odbace

U današnje digitalno doba, ekrani su neizostavni deo modernog života i nije čudo da deca provode vreme ispred ekrana znatno više nego ikada pre. Upotreba ekrana, od pametnih telefona, tableta, računara do televizora, postala je tema žestoke debate među roditeljima, vaspitačima i zdravstvenim radnicima.

Neki stručnjaci tvrde da vreme provedeno ispred ekrana može imati negativne efekte na razvoj dece, dok drugi tvrde da je to dobro za učenje i zabavu. Da bismo uopšte mogli da diskutujemo o tome kako da minimiziramo negativne efekte vremena provedenog ispred ekrana, otkrivamo neke mitove u vezi sa korišćenjem ekrana.

Deca i vreme ispred ekrana: Šta su mitovi?

Vreme provedeno ispred ekrana je uvek opasno

Jedan od najčešćih mitova o vremenu provedenom ispred ekrana jeste da je ono uvek štetno za decu. Iako je tačno da prekomerno vreme ispred ekrana može imati negativne efekte na zdravlje i razvoj dece, važno je napomenuti da to nije uvek slučaj. Korišćenje ekrana za gledanje obrazovnog sadržaja ili za kreativne aktivnosti može biti od koristi za razvoj dece. Istraživanja su pokazala da vreme ispred ekrana može imati pozitivan uticaj na učenje i razvoj dece kada se koristi na odgovarajući način.

Studije su otkrile da igranje obrazovnih video igrica može poboljšati dečje veštine rešavanja problema, prostorno rezonovanje, pa čak i njihove društvene veštine. Pored toga, gledanje obrazovnog sadržaja na ekranima može pomoći deci da razviju jezičke veštine, povećaju svoje znanje o svetu oko sebe i poboljšaju svoje veštine razumevanja.

Međutim, važno je napomenuti da ako deca provode sate i sate gledajući nebitne video snimke ili igrajući video igrice o nasilju, to može imati negativne efekte na njihovo mentalno i fizičko zdravlje. Zbog toga je važno pratiti sadržaj koji vaše dete konzumira i osigurati se da je on primeren njihovom uzrastu, kao i da je edukativan i zanimljiv.

Vreme pred ekranom je uzrok gojaznosti kod dece

Ovo je još jedan uobičajeni mit o vremenu ispred ekrana. Iako je istina da sedeće aktivnosti poput gledanja televizije ili igranja video igrica mogu doprineti povećanju telesne težine, istraživanje je pokazalo da veza između vremena ispred ekrana i gojaznosti nije tako jasna kao što mnogi ljudi veruju.

Studije su otkrile da je odnos između vremena ispred ekrana i gojaznosti složen i višestruk. Na primer, neka istraživanja su pokazala da deca koja provode više vremena ispred ekrana imaju tendenciju da konzumiraju više nezdravih grickalica i pića, što može doprineti debljanju. Međutim, druge studije su otkrile da je odnos između vremena ispred ekrana i gojaznosti nijansiraniji i da može zavisiti od faktora kao što su vrsta vremena ispred ekrana i ukupni nivoi aktivnosti deteta.

vreme ispred ekrana

Treba uvesti vremenska ograničenja

Ako deca komponuju muziku ili uče, nije loše što su za ekranom, ali ako previše vremena provode na TikTok-u onda je loše. Stoga je važno i šta deca rade ispred ekrana, a ne samo koliko vremena provode za njim. Neke njihove aktivnosti definitivno treba ograničiti.

Ako deca koriste obrazovne aplikacije ili istražuju na mreži, onda uče

Nema kraja obrazovnim mogućnostima tehnologije! Učenici mogu da koriste internet alate da putuju svetom, posećuju daleke muzeje i drevna mesta ili nauče nove veštine. Međutim, nema kraja ni količini gluposti koju deca prate na telefonima, tabletima i računarima.

Tako je lako skliznuti u skrolovanje na kraju dugog dana, odgovoriti na tu poruku za večerom ili u kolima, ili se uvući u krevet sa telefonom u jednoj ruci – ali ako ne želite da vaše dete radi ove stvari, ne možete ih ni vi. Kao odrasli, važno je da poslužite kao primer svom detetu. Preporučuje se postavljanje jasnih granica i kreiranje uravnoteženog rasporeda koji uključuje vreme za fizičke aktivnosti, domaće zadatke, porodične interakcije i vreme ispred ekrana.

Pročitajte i: Današnja deca – kako odrasta i kuda ide generacija alfa

Naslovna fotografija: pexels.com

Marina Puzić