Praktična, uredna i funkcionalna organizacija kuhinje

Kuhinja je prostor u kome možda ne volite da se zadržavate, ali ga ipak svakodnevno koristite i vi i vaša porodica, a praktična organizacija kuhinje je način da se u njoj bolje snalazite, ali i bolje osećate. Ako vam je kuhinja pretrpana, nećete biti motivisani da spremate hranu, a i sudopera će vam verovatno stalno biti puna i vaše frustracije će se pojačati. Ako je dnevna soba centralna prostorija u vašoj kući u kojoj provodite najviše vremena sa ukućanima ili sami, ona je duša vašeg doma – a dobro organizovana kuhinja je svakako srce, koje napaja životom i ukućane i ostatak prostora. Organizacija kuhinje nije lak zadatak i za pronalaženje pravog organizacionog sistema potrebno je vreme i strpljenje, ali kada uspete u tome, vreme koje provodite u kuhinji biće mnogo prijatnije i sigurno ga nećete gubiti u traženju posuđa i pribora i nepotrebnom kretanju – u praktičnoj kuhinji sve je na svom mestu i sve je nadohvat ruke.

Prvo dobro razmislite

Organizacija kuhinje ima za cilj da poveća praktičnost, urednost i funkcionalnost prostora, zato prvo dobro razmislite čemu vam sve služi taj prostor, ko ga, koliko često i u koje doba dana najviše koristi. Da li postoji mesto u kuhinji koje najčešće svi članovi porodice koriste u isto vreme? Možda se ujutru stvara gužva (i nervoza) kada svi u isto vreme žele da piju kafu i doručkuju? Koja su područja najproblematičnija (ormarići, frižider, aparat za kafu)?

Efikasnija organizacija kuhinje se ne mora sprovesti odjednom, zato razmislite o fazama i zonama – najpre čišćenje kuhinje (i organizacija pribora za čišćenje), zatim čuvanje hrane (frižider i ostava), onda sve što je potrebno za pripremanje obroka i kuvanje, posuđe, čaše, šolje, pribor za jelo… Držanje predmeta slične namene zajedno i što bliže mestu na kome se koriste (šolje za kafu na polici iznad aparata, ili na držaču za šolje, pored aparata ili pribora za pripremanje kafe, ili lonaca, tiganja i šerpi u neposrednoj blizini šporeta, a posuđa i pribora za jelo u blizini stola za kojim jedete), uštedeće vam vreme i nepotrebne pokrete.

Kada razmislite o različitim načinima na koje koristite kuhinju, imaćete bolju ideju o tome da li su vam potrebni novi kuhinjski delovi (ormarići, police), ili je dovoljno da samo napravite novi raspored.

Organizacija kuhinje počinje čišćenjem

Kuhinja se najviše prlja i zato je treba najčešće čistiti, što možda radite na brzinu i određene delove zapostavaljate. Da biste videli od čega organizacija kuhinje treba da počne, najpre sve temeljno očistite i oribajte – želite da pristupite organizaciji kao da je u pitanju novi prostor, a dobro očišćena kuhinja odmah izgleda drugačije. Uklonite sve sa polica, ispraznite kuhinjske ormariće, ispraznite fioke i temeljno ih očistite od mrvica i prašine. Zamenite postojeće obloge, a ako ih ranije niste koristili, obložite ih ih obložite pak-papirom.

Pročitajte i ovo: Kako je čišćenje i sređivanje povezano sa mentalnim zdravljem

Sortirajte, bacite, poklonite

Kada ste izvadili sve kuhinjske predmete, lakše ćete videti šta je za bacanje, šta vam je potrebno i šta ne koristite, a nije za bacanje – te stvari možete donirati. Pripremite veliku kesu za đubre, u koju ćete staviti sve što treba baciti i kutije ili plastične kontejnere (kadice za veš) da biste sortirali predmete u različite kategorije. Označite ih sa „sačuvaj“, „doniraj“, „stavi na pravo mesto“ (u kuhinji i ostavi ćete otkriti sitnice kojima tu uopšte nije mesto).

Zatim razvrstajte sve što treba da ide zajedno – aparati na jednom mestu, šolje na drugom, pribor za pečenje na trećem… Možete shvatiti koliko toga imate što biste koristili, ali nije stajalo na dostupnom i logičnom mestu, pa ste te predmete i pribore prevideli. Sortiranje i biranje onoga što želite da bacite ili poklonite, može se odvijati u krugovima – kako napreduje sortiranje, sticaćete bolji uvid u ono što vam je potrebno i ono što nije. Stvari koje želite da zadržite iz sentimentalnih razloga, ali ih nećete koristiti, stavite na jedno mesto. Možda kasnije ipak odlučite da ih poklonite.

Držite se pravila da bacite sve čemu nedostaju delovi ili je pokvareno i da poklonite sve što imate u duplikatu, ili niste koristili više od godinu dana. Poklonite posebnu pažnju malim aparatima – toster, mikser, aparat za mlevenje kafe, pekara za hleb, uređaj za pomfrit – i setite se kada ste ih poslednji put koristili. Zadržite ono što povremeno koristite, a oslobodite se onoga što niste odavno (ili nikada) koristili – prostor koji ti uređaji koje čuvate, a koji vam u suštini nisu potrebni, može biti praktičnije iskorišćen.

Strateška organizacija kuhinje

Kada ste završili čišćenje i sortiranje, oblaganje fioka i polica, vreme je da ponovo sastavite kuhinju, na praktičniji i funkcionalniji način.

Počnite tako što ćete posuđe, pribor, čaše i šolje koje svakodnevno koristite staviti najbliže mašini za pranje sudova. Zatim kreirajte zone na osnovu dnevnih rutina vaše porodice – svu opremu za pripremanje i pijenje kafe stavite u jednu zonu, na kraj radnog pulta, gde neko ko priprema kafu, neće smetati nekome ko je pored sudopere ili šporeta, na primer. Kuhinjske krpe, sunđere, rukavice, stavite na jedno mesto, u blizini sredstava koje koristite za pranje i ribanje. Pribor za jelo i ostale kuhinjske alate stavite u fioke ili police ispod radne površine, kako bi vam bile nadohvat ruke kada spremate i servirate hranu.

Pronađite praktičnije rešenje za čuvanje posuđa koje koristite samo za praznike (kada imate goste i spremate i servirate veće količine hrane). Ta velika tepsija, poslužavnici za ređanje predjela, držač za tortu, činija za rusku salatu i servis tanjira i čaša ne moraju da stoje u ostavi ili zauzimaju mesto na policama. Možete ih skloniti u podrum, držati ih u garaži ili radionici, ili napraviti za njih mesto na terasi. Ostale sezonske predmete možete čuvati zajedno sa prazničnim ukrasima, a opremu za kuvanje na otvorenom (plinske boce i posuđe koje ide uz njih) odložite zajedno sa ostalom kamp-opremom i predmetima za letovanje (suncobran, prostirke, torbe za plažu).

Organizacija kuhinje uključuje maksimalno korišćenje prostora koji imate, računajući prostor u ormarićima i na policama, koji često nije optimalno iskorišćen. Dodajte alate za bolju organizaciju – stavite u fioke plastične posude sa graničnicima, kako vam se pribor i ostale sitnice ne bi mešale i kako ih dodatno ne biste mešali svaki put kad nešto tražite. Iskoristite vertikalni prostor ubacivanjem kukica ili dodatnih, plitkih polica u ormariće i duboke police. Koristite stalak za krupno posuđe, ili stalak za šolje, kako biste oslobodili prostor unutar ormarića i polica, a u prostor između radne površine i visećih delova ubacite držače za papirne ubruse, kuhinjske krpe, ili magnetne trake za noževe, otvarače za flaše i drugi pribor.

Bolja organizacija kuhinje za celu porodicu

Da vas ukućani ne bi stalno pitali gde se nalazi nešto čemu ste promenili mesto, označite police i fioke etiketama. Pratite kako nova organizacija kuhinje funkcioniše, saslušajte primedbe i predloge članova porodice i nastavite da prilagođavate, dok ne postignete optimalnu organizaciju. Da bi nova organizacija kuhinje funkcionisala, barem četiri puta godišnje (na početku svake sezone), odvojte vreme da radite na svakoj kuhinjskoj zoni, kako biste blagovremeno otkrivali i bacali polomljene i neupotrebljive predmete.

Pročitajte i ovo: Mali trikovi i praktični saveti za čišćenje koji će vam olakšati život

Naslovna fotografija: pexels.com

Brankica Milošević veruje da je dete u nama najvažnija osoba na svetu, koja zaslužuje svu onu ljubav koju rasipamo okolo. Sve je zanima, o svemu ima mišljenje i ne okleva da ga promeni.