Intervju: Kamelija Radojčić – suosnivačica Mandarina Cake Shopa

Šta se dobije kada se udruže volja, znanje, iskustvo i porodične veze, reći će nam Kamelija Radojčić, suosnivačica Mandarina Cake Shopa. Kako se postaje uspešan preduzetnik, šta sve mora da se žrtvuje, a šta se dobija, koliko u poslu znače saradnici i kako se od zaposlenih pravi uspešan tim – ova energična dama otkrila nam je uz osmeh. A kako muž i žena ipak mogu sjajno da funkcionišu i privatno i poslovno, i može li preduzetnica da napravi granicu između privatnog života i posla kojim se bavi, saznaćete u nastavku intervjua.

Q

Nakon deset godina rada u marketinškoj agenciji, odlučila si da se sa bratom upustiš u preduzetništvo i osnovala sada već svima dobro poznati Mandarina Cake Shop. Šta te je navelo na ovaj korak?

A

I brat i ja imamo urođen preduzetnički gen, rasli smo sa roditeljima koji su pioniri preduzetništva u našoj zemlji. Sve vreme smo sa njima učili kako se vodi sopstveni biznis, tako da je bilo prirodno da i mi nastavimo da plivamo u tim vodama.

Nakon fakulteta oboje smo imali želju da se odvojimo od roditelja i odemo u neke druge poslovne priče. Brat je otišao za Englesku, ja sam ostala u Beogradu i zaposlila se.  

Kada smo dovoljno sazreli u poslovnom smislu, kada smo prikupili i druga radna iskustva, osnažio se osećaj da je vreme za sledeći korak i da treba započnemo našu priču. Kockice su se posložile i, bez mnogo straha, razmišljanja da li ili ne, upustili smo se. Iz ove perspektive deluje da je to možda bila i naša ludost, bili smo mladi, ali svakako smo bili spremni i puni elana.

Q

Koliko je tvoje prethodno iskustvo u biznisu uticalo na tvoj preduzetnički poduhvat - na koji način je doprinelo uspehu Mandarine?

A

Mandarina je proizvod svih naših prethodnih iskustava, kruna našeg dotadašnjeg rada. Sve što smo do tada naučili primenjujemo i nadograđujemo svakodnevno. Krsto je doneo poslastičarski zanat iz Londona, Nikola, moj muž, do otvaranja Mandarine imao je 12 godina dugu karijeru kao grafički dizajner, a ja karijeru u marketinškoj agenciji. Ujedinili smo znanja, što verujem da je dosta pomoglo da se naša priča brzo raširi gradom.

Q

Mandarina Cake Shop je zajednički projekat tebe i tvog brata, poslastičara koji je magistrirao kulinarsku umetnost na prestižnom University of West London. Kaži nam nešto više o njemu i o tome kako izgleda voditi uspešan porodični biznis?

A

Krle je veliki profesionalac, vizionar, kreativac, ozbiljno znanje i zanat ima u rukama, posvećen je karijeri još od osnovne škole. Od malih nogu je znao čime će se u životu baviti. 

Završio je Višu i Srednju ugostiteljsku u Beogradu, radio je u Americi dve godine i 10 godina u Londonu, od kojih je 8 proveo radići u prestižnom Claridge’s hotelu. U Beograd se vratio 2013. godine, sa ozbiljnim zanatom u rukama i željom da u našoj prestonici otvori svoj prvi pastry shop

Kao poslovni partneri se jako dobro slažemo, što je velika prednost, ali i sreća. Dugo smo živeli odvojeno i, kada smo počinjali posao zajedno, nismo znali kako će naš odnos izgledati. Ali, očigledno su roditelji odradili dobar posao dok su nas u mladosti vaspitavali, pa su i dalje stabilnost i zdravi porodični odnosi na prvom mestu. 

Najteži deo rada sa njim je kako ga ubediti da ne treba sve što je osmislio i da se ralizuje, odnosno objasniti da nešto mora i da sačeka ili ostane u arhivu ideja. (smeh)

Q

Na koji način je preduzetništvo promenilo tvoj odnos prema poslu? Da li uspevaš da napraviš granicu između privatnog života i posla, ili sada jednostavno živiš ono što radiš?

A

Teško je napraviti granicu, ali svakodnevno radim na tome, jer bi granica trebalo da postoji, bar na neki način. To je možda najteži deo u preduzetničkom životu. Posao se nosi kući svakodnevno, budite se sa njim, sanjate tekuća dešavanja, iščekujete izveštaje sa većih događaja u kasnim večernjim satima… Ključ je da oko sebe imate kvalitetne ljude od poverenja. Napravili smo dobar tim i sada se trudimo da sa njima konstantno radimo na usavršavanju, kako bismo sa rastom Mandarine i mi profesionalno rasli.

Q

Kakav je osećaj voditi tim od 55 ljudi i kakve izazove to sa sobom donosi?

A

HR menadžment je nauka za sebe, pristupi se stalno menjaju, naša očekivanja, kao i očekivanja zaposlenih. Od starta smo se trudili da se u našoj kući, u Mandarini, pre svega poštuje dobro kućno vaspitanje, sve drugo se može naučiti kroz svakodnevni rad. Ogromna je odgovornost voditi ljude i dosta energije ode na ovaj deo posla. Lepo je kada vidite kako se pojedinci razvijaju i kako zajedno rastete i napredujete. Plešete skladno. Teži deo je kada se energije ne poklople ili kad nalete problemi. Konkretan primer je period početka epidemije, kada nismo mogli da mislimo samo o našim zaposlenima, već i o njihovim porodicama, kako ih zdravstveno zaštititi, ali i finansijski.

Tim, inače, ne vodim sama, svaka sekcija ima svog lidera, a sekcija ima dosta. Odgovornosti smo podelili. 

Q

Šta bi izdvojila kao “najslađi” deo svog posla?

A

Osmesi zadovoljnih ljudi su najveća satisfakcija. Radimo jako odgovoran posao, deo smo najbitnijih događaja naših klijenata, tu smo kada se nekome zareknu na večnu ljubav, kada slave prve, ali i one velike, okrugle rođendane… I tu nema prostora za greške. Kad god sam u prilici, volim da učestvujem u procesu planiranja, ali i realizacije. Nema lepšeg osećaja od onoga kada ugledate zadovoljstvo na licima mladenaca i njihovih gostiju, jer su upravo videli ili probali ono što smo namenski pravili samo za njihov veliki dan. Sav stres, naporan rad i umor se u tom trenutku zaboravljaju, i obuzima vas osećaj ponosa i zadovoljstva.  

Q

Uspešno sarađuješ sa brendom Dechkotzar - na koji način se prepliću dizajn i ljubav prema kolačima?

A

Najuspešnije sarađujemo, preplićemo se i volimo. Nedavno smo proslavili 12 godina braka. ☺ Nikola Radojčić, jedan od Braće Burazera, moj je muž. On je zaslužan za kompletan vizuelni identitet Mandarine – od logotipa, do svih pakovanja za čokolade, praline, keksiće, kutije za poneti… Beskrajna podrška i pomoć. 

Sa druge strane, Dechkotzar brend je nastao kao potreba da se Nikola i Nenad, Nikolin rođeni brat, kroz sopstveni brend grafički izraze. Biznisi si su nam slično postavljeni, iste vrednosti negujemo, ulažemo dosta u kvalitet naših proizvoda, u ambalažu i razvoj.

Nedavno smo otvorili objekat na Vračaru, u Baba Višnjinoj 26, u kojem su zajedno Mandarina i Dechkotzar. O ovoj ideji razmišljamo niz godina i srećni smo da smo uspeli da je realizujemo.

Q

Šta te inspiriše da napreduješ u poslu, kako održavaš svoju radoznalost i kreativnost?

A

Kada volite ono što radite, ne prestajete da istražujete i stalno ste u potrazi za motivacijom. Sebi zadajete nove ciljeve i izazove. Ne prođe dan, a da ne razmišljam o tome šta je sledeće, šta može i kako da se unapredi, šta novo pokrenuti… Zabavan je to proces i u njemu u potpunosti uživam. Nema nikad spavanja, stagnacija je najveći neprijatelj svakog biznisa. 

Q

Imaš li svoj omiljeni kolač iz Mandarine, neki kojem se uvek vraćaš, bez obzira na nove recepte i poslastice?

A

Mango i lajm sorbe – uvek! Mille feuille, kroasan sa svežim voćem i vanila kremom,  Samba tart – sada trenutno nije na meniju u originalnoj recepturi, malo smo se zaigrali i od njega je nasto Pumba tart – bitno mi je samo da su marakuja, čokolada i krckavi tart u zagrljaju. 

Q

Koji savet bi dala onima koji žele da se upuste u samostalnu preduzetničku avanturu?

A

Da slušaju i veruju u sebe, svoju ideju i znanje, da saslušaju i druge, ali da ih tuđi neuspesi ne sputavaju da ostvare svoj san. Da se prepuste, da zagrizu, da rade vredno i ne odustaju čak i kad je najteže. A biće teško, nekad i previše, ali ono što ih čeka kao rezultat kada uspeh stigne, najlepši je osećaj.

Q

Šta te čini srećnom?

A

Vreme koje provodim sa Nikolom i decom, sa porodicom generalno. Srećna sam dok gledam decu kako rastu i menjaju se. Planina, more, boravak u prirodi, druženje sa dragim ljudima takođe me ispunjavaju. Volim da sam okružena prijateljima, nikad ne putujem sama, volim osmehe i zagrljaje. 

Fotografije: wannabemedia.rs

Jovana Pantić