Kako izgubiti tim za 10 dana
Prvi zvučni film u Americi je bio mjuzikl. Vlasnici velikih filmskih studija su procenili da publiku ne interesuje da čuje kako glumci nešto pričaju, pa im je bilo prirodnije da pevaju.
Tako su i neki „lideri“ procenili da nije njihov posao da komuniciraju, pa im se na agendi visoko kotiraju finansije i ostali problemi, dok zapravo svi oni imaju samo jedan problem – komunikaciju. Ako se i nekim slučajem dosete da bi komunikacija mogla da se nađe na njihovom radaru, najčešće je delegiraju nekome ko je u tom polju „ekspert“ (čitaj: zna lepo da priča ili piše). Zato i ne čudi što je komunikacija i dalje u bunaru na svim nivoima.
Pošto je danas znanje dostupnije nego ikad pre, i samo na Guglu na srpskom, pod pretragom „kako unaprediti komunikaciju“, ima 330.000 rezultata, hajde da pokušamo sa obrnutim pristupom. Po uzoru na romantičnu komediju „Kako izgubiti dečka za 10 dana“, evo ga recept kako da totalno upropastite komunikaciju i izgubite svaku vezu sa svojim timom za 10 dana i manje.
Ona: „Šta je s tobom?“
On: „Pokušavam da komuniciram sa tobom telepatski.“ (iz filma „Ničija budala“)
Princip br. 1 – Koristi telepatiju
Za početak, izbegavaj komunikaciju. Što da trošiš reči bezveze. Ionako najbolje ideje o svemu imaš baš ti, svi oko tebe su nešto mlohavi u inovacijama i slepi kod očiju za viziju. A i šta ima tu da se priča – zna se zbog čega se radi i kako treba da se radi. Ljudi su u fazonu da, ako im daš prst, oni bi celu ruku. Zamisli da im sad prezentuješ misiju, svrhu, strategiju, planove, ciljeve. Samo ti još to fali, pa da te smore da im objasniš još milion stvari.
„Slušajte me pažljivo, ovo ću reći samo jednom.“ (iz serije „Alo, alo“)
Princip br. 2 – Monolog je zakon
U povremenim prilikama kada je komunikacija neizbežna (dok ti ne kažeš da nešto treba da se uradi, ništa se ne dešava), kaži šta imaš i ćaos. Ko nije razumeo – sigurno nije pažljivo slušao. Drži banku što duže možeš, da znaju da kad imaš nešto da kažeš – ti kaaaažeš. Na kraju, fore radi, pitaj: „Je l’ ima neko neko pitanje“. Znam, muka ti je od toga jer niko nikad nema, ali tako ne mogu da ti kažu da im nisi dala priliku. Ako neko ipak pita, prvo ga prostreli pogledom, pa tek onda odgovori i gledaj da tonom pokažeš koliko je pitanje glupo.
„Kada ljudi razgovaraju jedni s drugima, nikada ne kažu šta misle. Oni kažu nešto drugo i od vas se očekuje da jednostavno znate šta misle.” (iz filma „Igra kodova“)
Princip br. 3 – Budi nejasna
„Ljudi ne mogu da vide šta je naš higher purpose, da li oni desire da work for company. Da bi kompanije pokazale svoj purpose, počele su da prave acts... Ovo je teže da se grasp, ali posle postaje prirodno… Neko iz finansija može veoma fresh da obradi ovu oblast i napravi razliku, pokaže kako jedna ideja može da promeni biznis da ne bude costly…“
Ne, ne, ovo nije deo govora našeg prestolonaslednika, niti se neki Amer potrudio da nauči srpski al’ mu ponekad zapne, pa se vrati na maternji jezik. Ovo je radionica sa srpskim predavačem na temu globalnih poslovnih promena.
Nek ti ovaj tip bude uzor. Koristi što više stranih reči, uskostručnih izraza, popularnih fraza za koje ni ti baš ne znaš šta bi kod vas u praksi značile, ali svejedno dobro zvuče i sve velike kompanije ih koriste.
Ovde možeš još i da često menjaš mišljenja, pričaš čas jedno čas drugo. Ili da sama ne radiš ono što drugima savetuješ – to je fenomenalno.
„Čuli smo pucnje. Šta se desilo?“
„Poslao sam im poruku.“ (iz filma „Smrtonosna želja 3“)
Pravilo br. 4 – Budi gruba
Dosta više sa tim emocijama, forama „ja sam ok – ti si ok“. Ko bre ima vremena da razmišlja kako nešto da kaže. Samo im saspi sve u lice. Uostalom, stručnjaci kažu da ne valja potiskivati emocije. Kad si ovako direktna, em sebi olakšaš dušu, em za sva vremena zapamte da sa tobom nema zezanja. Drži se svojih pogleda, ne popuštaj ni za živu glavu. Ti si, ionako, uvek u pravu.
„Moram da vas upozorim da kada konačno imate zadovoljstvo da kažete ono što nameravate da kažete u trenutku kada to želite da kažete, kajanje neizbežno sledi.“ (iz filma „Stigla vam je pošta“)
Pravilo br. 5 – Fokusiraj se na sebe
Ne propusti nijednu priliku da ljudima objasniš koliko je tebi teško, sa čim ti sve moraš da se boriš, koliko obaveza imaš, kako je tvoj šef potpuno nenormalan… Pošto će, najverovatnije, oni i dalje biti bez imalo empatije i razumevanja za tvoju situaciju i fokusirani samo na svoje potrebe, konstatuj da je ova ideja da komuniciraš od starta bila glupa i vrati se na princip br. 1.
Pročitajte i ovo: Zaposlena devojka
Naslovna fotografija: WANNABE Media
Aleksandra Stefanović je lični poslovni trener koji inspiriše ljude da začine svoj liderski stil i razviju sopstveni recept za liderski uspeh. Kao konsultant pomaže organizacijama da postave smislene procese upravljanja ljudima koji obezbeđuju da se lideri i zaposleni međusobno bolje čuju, vide i razumeju. Prethodno je radila 25 godina u nekoliko regionalnih i internacionalnih korporacija, a u poslednjih 15 fokus joj je bio na strateškom razvoju zaposlenih. Iskustvo na visokim menadžerskim pozicijama joj je omogućilo da „iz prve ruke“ nauči i razume izvore inspiracije, ali i izazove i bolne tačke liderstva. Zaljubljena je u muža, ćerku, psa i hranu. U porodici je zadužena za hedonizam.