Intervju: Monja Dereta Bubonja, osnivačica kompanije Organic Center

Naša sagovornica je Monja Dereta Bubonja, preduzetnica, osnivačica kompanije Organic Center – generalnog, regionalnog uvoznika brenda ECOEGG i suvlasnica izdavačke kuće Dereta. Monja se, nakon dugogodišnjeg rada u oblastima marketinga i izdavaštva, hrabro i bez prethodnog iskustva u veleprodaji upustila u preduzetničke vode, a kako je to izgledalo – otkrila nam je u nastavku teksta. 

Sa Monjom smo razgovarali o tome zašto ju je majčinstvo navelo na preduzetništvo, koliko je izazovno pozicionirati se na tržištu ekoloških, hemijskih proizvoda, kao i o tome da li se svest kupaca menja kada je ekologija u pitanju – i kako da i sami pametnije biramo hemijske proizvode koje ćemo koristiti. 

Q

Osnivačica si kompanije Organic Center - generalnog, regionalnog uvoznika brenda ECOEGG. Kada si i sa kojom idejom ušla u ovaj poslovni poduhvat?

A

U toku jednog od najlepših perioda mog života, perioda trudnoće i pripreme za dolazak bebe, sasvim slučajno sam otkrila britanski ECOEGG brend. Na našem tržištu nisam uspela da pronađem deterdžent za veš koji zadovoljava moje sasvim jednostavne kriterijume, a to je da nema toksične sastojke zbog bebe. Takođe, s obzirom na moju specifičnu i dermatološki osetljivu kožu, i na postojanje genetske predispozicije da taj problem može da se prenese na bebu, prioritet je bio naći prirodno sredstvo za pranje veša.

Nakon izvesnog vremena korišćenja i oduševljenja ECOEGG deterdžentom, poželela sam da omogućim svim drugim mamama u Srbiji da, kao i ja, imaju pristup ovom fenomenalnom proizvodu za bebe. I tako sam samo tri nedelje nakon porođaja skupila hrabrost da kontaktiram proizvođače sa upitom za saradnju. Sad već nakon tri godine poslovanja, pored ECOEGG deterdženta naš asortiman smo proširili i sa drugim inovativnim ECOEGG proizvodima sa 0% toksičnih sastojaka poput eko-jaja za mašinu za sušenje, eko-detoks tableta za veš-mašinu i perivih ubrusa od bambusa.

Q

Kažeš da si se bez prethodnog iskustva u veleprodaji upustila u preduzetništvo. Kako je izgledalo učiti "u hodu" i ko ti je bio najveća podrška?

A

Moje prethodno iskustvo je u izdavaštvu i marketingu. Ono što uvek prepričavam kao anegdotu je, kada sam firmi ECOEGG poslala upit za saradnju, i kada mi je od njih stigao upitnik od 10 strana, mejlom sam im vratila potpuno prazan upitnik i svoj CV uz pojašnjenje da firmu nemam, ali da bih je otvorila zbog njih ako mi daju šansu. Ne mogu da kažem da je put bio lak, naročito tada sa bebom, ali uz mnogo učenja, pravljenja neophodnih grešaka i agilnosti, stvari su dolazile na svoje. Najveću podršku sam dobila od porodice i prijatelja, ali i od svojih kolega. Ulagati u ljude je najbolja investicija koju možete da napravite u svojoj firmi, ulagati u ljude koji znaju više od vas, koji imaju više decenijsko iskustvo u industriji, put je koji savetujem svima.

Q

Organic Centar si osnovala u periodu svoje trudnoće. Da li te je činjenica da postaješ majka dodatno motivisala na ovaj korak?

A

Činjenica da postajem majka je upravo i bila motivacija za pokretanje Organic Centra i dovođenja ECOEGG-a na naše prostore. Želja da imam fleksibilnost u poslu kako bih porodicu stavila na prvo mesto je upravo bio razlog pokretanja sopstvenog biznisa. Takođe, moje obrazovanje u biznisu, iskustvo u marketingu – kako u Srbiji tako i u Americi, kao i odrastanje u preduzetničkoj porodici, bili su neophodna podloga za preduzimanje ovakvog koraka. Kada ste preduzetnik, porodica i posao su usko povezani u svakom smislu, ali ono što je najvažnije je da prevashodno napravite stabilnu porodicu, jer tek tad ćete imati i stabilan biznis.

Imati svu odgovornost za porodicu i posao nije mali teret, ali je vrlo važno da budete prilagodljivi u svakoj situaciji. To je kao da uzmete stolicu i polomite joj nogaru, a ona se sruši. Najlakše je uzeti nogaru i popraviti stolicu, ali ne ume svako da sedi na stolici sa tri nogare i da ne padne.

Q

ECOEGG proizvodi se zahvaljujući tebi danas nalaze u oko 250 objekata širom Srbije, kao i u regionu. Po čemu se izdvajaju od ostalih na tržištu?

A

Cela linija ECOEGG proizvoda je inovativna i jedinstvena na tržištu. Do našeg dolaska, u Srbiji nije postojalo i i dalje ne postoji eko-jaje za pranje veša, eko-detoks tablete za sušenje, perivi ubrusi od bambusa, eko-jaje za sušilicu, generalno mali broj eko-proizvoda je na totalu. Naš najveći benefit je što proizvodi sadrže 0% toksičnih sastojaka, čime su dobri za nas i našu kožu, ali i za planetu jer su ekološki. Upravo zbog toga, ECOEGG proizvodi su višestruko nagrađivani – jedna od nagrada je i prestižna Nagrada kraljice Engleske u kategoriji za inovaciju. Kada se na tržištu pojave novi proizvodi, kupci su nekada skeptični da ih probaju, pogotovo ako ide u dodir sa kožom, ali ako su proizvodi prošli dermatološka i klinička ispitivanja kao što je slučaj sa ECOEGG-om, to im onda uliva dodatno poverenje da je proizvod ispitan i bezbedan. 

Q

Koje sve proizvode možemo pronaći u okviru brenda ECOEGG?

A

Najpoznatiji ECOEGG proizvod je upravo 2u1 eko-deterdžent sa omekšivačem za čak 70 ili 210 pranja koji radi na popularnom eko-principu dopuna. Možemo se složiti da njegova lakoća korišćenja, oblik eko-jajeta u koji se stavljaju deterdžent i omekšivač kuglice, čine svako pranje veša vrlo praktičnim i lakim.  

Pored ECOEGG eko-deterdženta, na tržištu postoje i ECOEGG 3u1 detoks tablete koje će mašinu za veš temeljno očistiti – takođe – bez ikakvih toksičnih hemikalija. Tu je i ECOEGG perivi eko-ubrus od bambusa za preko 1.700 korišćenja – od brisanja svih mogućih površina u kući do skidanja šminke, pravljenja vlažnih maramica od istih, a mnoge mame ih koriste i za brisanje nežne kože beba. 

I od skoro – ECOEGG 3u1 eko-jaja za sušilicu koja skraćuju vreme sušenja veša za čak 28%, samim tim štede energiju i struju, ali daju i dodatni miris i smanjuju potrebu za peglanjem veša.

Q

Jedan od najpopularnijih ECOEGG proizvoda je ekološki, refillable 2 u 1 deterdžent i omekšivač, koji se može iskoristiti za čak 70 pranja. Koji se to sve sastojci nalaze u deterdžentima koje koristili do sada i zašto bi trebalo da pređemo na ECOEGG?

A

Većina klasičnih hemijskih deterdženata sadrži opasne i toksične hemikalije koje završavaju u našem organizmu i zagađuju prirodu. Korišćenjem ECOEGG deterdženata znamo da toksični sastojci ne dolaze u dodir sa našom kožom, i da njihovom upotrebom pomažemo da na godišnjem nivou tone i tone manje štetnih deterdženata završe u prirodi.

Nažalost, velika je lista toksičnih i štetnih sastojaka koji su prisutni kako u kozmetičkim proizvodima, tako i u proizvodima za čišćenje domaćinstva. Postoje regulative koje se redovno izmenjuju i dopunjuju, poput Pravilnika o kozmetičkim proizvodima, u vezi sa upotrebom određenih supstanci koje su klasifikovane kao kancerogene, mutogene ili toksične, i time se one dalje izbacuju iz upotrebe. Međutim, koliko mogu da primetim, postoje mnogi sastojci koji su u Velikoj Britaniji i SAD zabranjeni još pre desetak godina, a tek sada se o njima priča kod nas.

Takođe, i u zvaničnim regulativama ima određenih nelogičnosti, a to je da su pojedini toksični sastojci dozvoljeni u upotrebi, ali u manjoj koncentraciji. Što znači da malo nafte na našoj koži, kroz, na primer, petrohemikalije (derivat nafte) u deterdžentima, nije na odmet. Svi ti sastojci su loši i za našu planetu jer završavaju u prirodi, a dodatno su tu i mikroplastika, palmino ulje, i mnogi drugi.

Ono što je važno da razumemo je da sve što zagađuje prirodu, nama se vraća. Kako? Toksični sastojci iz deterdženata pri ispiranju završe u prirodi, zemljište se zagađuje, a onda konzumiramo povrće i voće koje se gaji na tom istom zemljištu. Mikroplastika, takođe čest sastojak u deterdžentima, sačinjena od sićušnih delova plastike koji završe i opstaju u vodenim ekosistemima; ribe je pojedu, a mi potom jedemo tu istu ribu. Slobodno mogu da kažem da je 50% našeg posla i naše misije edukacija o bazičnim stvarima poput ovih, kao i osvešćivanje ljudi da ako ti danas zagađuješ prirodu, kakvu planetu ostavljaš svojoj deci? Ovo su sve razlozi zašto treba preći ne samo na ECOEGG eko-proizvode, već i na sve druge ekološke alternative poput cegera, perivih ubrusa od bambusa, metalnih slamčica, termosa, itd.  

Q

Kako možemo svesnije da kupujemo i na šta bi trebalo da obratimo pažnju kada kupujemo hemijske proizvode?

A

Važno je da shvatimo koje su posledice izbora neadekvatnih proizvoda za domaćinstvo. Prva se odnosi na vaše zdravlje, i na razumevanje da sredstva za čišćenje kuće pri korišćenju udišemo i dolaze nam u dodir sa kožom, a koža je najveći organ na telu koji sve upija. Druga se odnosi na uticaj na prirodu, odnosno na to da svi sastojci sredstva za čišćenje kao i plastične boce proizvoda, završavaju u prirodi i zagađuje je toksičnim sastojcima i plastikom, gde se principom kruženja materija u priodi ti sastojci vraćaju u naše telo.

Takođe, htela bih da skrenem pažnju na greenwashing termin, koji objašnjava loše marketinške prakse koje dovode potrošače u zabludu da je određeni proizvod priprodan/ekološki/organski. Primera radi, ukoliko je proizvod zelene boje – asocira potrošače da je prirodan, ali da li je stvarno tako? Uvek čitajte deklaracije, istražite sastav, proverite da li su prozvodi prošli ispitivanja, dermatološka ili klinička, koliko su bezbedni za upotrebu, da li zagađuju prirodu i da li imaju sertifikate koji potvrđuju ono što je ispisano na samom proizvodu. 

Q

Da li primećuješ rast u interesovanju za ekološke, veganske, hipoalergene i cruelty free proizvode kod lokalnih potrošača? Koliko se svest kupaca menja?

A

Vremenom se i te kako vidi napredak što se tiče interesovanja za korišćenje prirodnih i ekoloških proizvoda, ali faktori koji su doveli do toga, nažalost, nisu pozitivni. Potrošači se sve više okreću takvim proizvodima tek kada imaju problem, a ne u fazi preventive. Pa je tako u toku pandemije korona virusa došlo do velikog rasta korišćenja prirodnih proizvoda, kao što je i za vreme alarmantnog zagađenja vazduha u Srbiji došlo do porasta korišćenja ekoloških proizvoda. Početkom ove godine, za prva tri meseca je Beograd bio 10 puta prvi na crnoj listi kao najzagađeniji grad na svetu, prednjačio je čak i u odnosu na Bangladeš i gradove u Kini. Takođe, posna i veganska ishrana je sve više zastupljena kako u svetu, tako i kod nas, ne samo zbog porasta korišćenja GMO proizvoda u mesnoj industriji, lošeg uticaja na naše zdravlje usled konzumacije velike količine mesnih proizvoda, već i zbog činjenice da loše utiče na planetu. Mesna industrija dovodi do povećanja emisije štetnih gasova koji stvaraju efekat staklene bašte, te se na svetskom nivou uveliko priča o uvođenju poreza na crveno meso, karbonske takse, i sličnim merama.

Q

Koliko je teško pozicionirati se na tržištu sa ekološkim proizvodima?

A

Veliki je izazov, a ključna su dva problema: ljudske (loše) navike i marketing propagande. Toliko smo „vezani“ za naše navike, bile one dobre ili loše, da se one pothranjuju u dubokim strukturama našeg mozga i postajemo zavisni od njih. Za većinu navika nismo ni svesni da imamo, jer te radnje obavljamo automatski, ali dobra vest je da se navike mogu iskoreniti u proseku od 21 dana. Ukorenjenje loših navika možemo promeniti ukoliko postoji motivacija zašto se navika menja, „nagrada“ na kraju puta i „jasna putanja“ kako se dolazi do nje.

Da bismo promenili navike potrošača prvo moramo da ukažemo i osvestimo postojanje loših navika koje su posledica marketing propagandi kao, na primer, da je za deterdžent najvažnije da skida sve fleke i da ima jak miris od koga će cela kuća da miriše. Potom, objašnjavamo šta je, u stvari, najvažnije, tj. kreiramo motivaciju za menjanje loših navika, a to je osvešćivanje važnosti da deterdžent mora imati dobar sastav i zbog nas i zbog prirode. Potom, nudimo “nagradu”, a to je očuvanje zdravlja i prirode, a “jasna putanja” kako doći do toga je korišćenje deterdženta koji ne sadrži toksične sastojke, i time smo otvorili vrata ka kreiranju novih zdravih navika.

Na tržištu Srbije jako je malo firmi koje zaista imaju prirodne, organske i ekološke proizvode i našim prisustvom na tržištu nadamo se da ćemo motivisati još firmi da nam se pridruže u zajedničkoj eko-misiji.

Q

Koji su trenutno aktuelni svetski trendovi kada su ekološko poslovanje i održivost u pitanju? (na primer, refill opcija)

A

Trendovi su solarni paneli koji se koriste za generisanje energije, električni automobili, organska proizvodnja hrane, refill principi – tj. proizvodi na principu dopune, itd. U Britaniji i ostalim razvijenijim zemljama se pojavio trend koji je zastupljen i u Sloveniji, a to su objekti koji rade na principu dopune. U njih dolazite sa vašom višekratnom ambalažom, bočicama, kutijama, činijama, gde iz rinfuza dopunjavate apsolutno sve što vam treba iz jednog marketa – od hrane i pića, preko kozmetike, do hemije. ECOEGG eko-jaja za pranje i za sušenje su jedini proizvodi u Srbiji u svojim kategorijama koji rade na principu dopune, što je neophodno kako bi se smanjila upotreba jednokratnih plastičnih ambalaža na nivou jednog domaćinstva. Takođe, trend su zdraviji životni stilovi što dovodi do povećanja korišćenja prirodnih, organskih i ekoloških proizvoda. 

Q

Uz Organic Center si i suvlasnica izdavačke kuće Dereta. Šta te privlači u izdavaštvu i kako balansiraš između ova dva karijerna poziva?

A

Nažalost, ali i na sreću, otkad postoji Organic Center, moja uloga u izdavačkoj kući Dereta ogleda se samo u suvlasničkoj strukturi.
Kažem nažalost, zato što je izdavačka kuća Dereta porodična firma sa stažom od 40 godina uspešnog poslovanja, uz koju sam odrasla i koju sam, pre Organic Centra, sa velikim zadovoljstvom vodila sa svojom mamom. Međutim, kad se ECOEGG pojavio u mom životu, moja motivacija i fokus au se promenili, te je logičan potez bio preorijentacija. Kada mi je ukazano poverenje da budem generalni zastupnik za ECOEGG brend za region, to sam shvatila kao jednu od onih prilika koje dobijete jednom u životu i koja se ne propušta.

Q

Otkrij nam, koji su budući planovi firme Organic Center?

A

Od 2018. godine uspešno koračamo ka viziji naše firme koju vam još uvek ne možemo u potpunosti otkriti, ali ciljevi koji nam pomažu da dostignemo našu viziju uključuju pravljenje promene u svakom domaćinstvu ponaosob, i da razbijemo predrasude šta ja jedan mogu da uradim za planetu. Takođe, cilj je da unesemo zdrave navike u živote naših kupaca, i da pored zdrave ishrane i fizičke aktivnosti shvate da zdrave navike podrazumevaju i korišćenje prirodnih proizvoda koji dolaze u dodir sa kožom, a to su kozmetički proizvodi kao i proizvodi za održavanje domaćinstva. 

U našem distributerstvu za ECOEGG brend u početku je bilo pet zemalja iz regiona i pojedini budući planovi uključuju penetraciju na nekoliko novih tržišta iz regiona, ali i uvoz novih eko-brendova na naše tržište. 

Q

Koja je tvoja karijerna misija?

A

Iskustvo koje dolazi u toku godina – menja nam pogled na svet, redefiniše nam prioritete, a u mom slučaju dovelo je i do promene poimanja pojma karijera. Nekada je to bilo uspešna poslovna žena u internacionalnoj firmi u SAD, a sada je to mama preduzetnica koja voli ono što radi i balansira porodicu i posao. Da biste radili ono što volite, potrebno je da pronađete unutrašnju motivaciju koja će vam dati energiju koja će vas gurati napred.

Potrebno je izaći iz svoje zone komfora. Kad dođete na posao, uradite prvo ono što vam najteže pada; kad nešto ne znate – ne prebacujte na druge, već se potrudite da naučite jer samo tako ćete uspešno graditi svoju karijeru. Svi želimo da ostavimo određeni doprinos na ovaj svet, a moj se ogleda u tome da motivišem druge da pređu na ekološke proizvode, čime zajedno doprinosimo očuvanju zdravlja i planete. Ne postoje jedinstvene definicije uspeha i karijere, zato je važno da svako sebi postavi poslovne i privatne ciljeve shodno svom ličnom sistemu vrednosti. 

Jovana Pantić
Naslovna fotografija: WANNABE Media