Tajna uspešne komunikacije: 5 koraka ka boljem razumevanju i uspehu
Komunikacija predstavlja problem mnogim ljudima, a često nisu sigurni zašto se to dešava. Možda ste se i vi pitali zašto niste uspeli da iskažete svoje misli i osećanja na željeni način ili zašto vas drugi nisu pravilno razumeli iako ste bili jasni i konkretni.
U suštini, problem leži u činjenici da većina ljudi smatra komunikaciju samo kao pričanje, a ne shvata kompleksnost tog procesa koji uključuje mnogo više od reči. Komunikacija je složen spoj emocija, ponašanja, različitih iskustava, uverenja, stavova i načina gledanja na svet.
Zato u ovom tekstu želim da podelim sa vama pet jednostavnih koraka kojima možete odmah unaprediti svoju komunikaciju. Ovi koraci će vam pomoći da prevaziđete neprijatne razgovore, unapredite razumevanje sa drugima i postignete veći uspeh kako u privatnom, tako i u poslovnom životu.
Usmerite svoju pažnju na sagovornika: Ključna veština za bolje slušanje
Možda vam se nekada desilo da završite razgovor i kasnije se pitate zašto niste izneli određenu informaciju ili zašto niste rekli nešto što je bilo važno. Verovatno ste istovremeno slušali sagovornika i razmišljali o svojim odgovorima. U tom podeljenom fokusu, možda ste propustili neke ključne informacije i niste bili potpuno usredsređeni na poruku koju želite da prenesete.
Zato je veoma važno vežbati fokusiranje i ne dozvoliti da vam bilo šta odvlači pažnju dok slušate. Eliminišite spoljašnje distrakcije, utišajte telefon ili isključite televizor, a usmerite svoj um na razumevanje onoga što čujete.
Naučite veštinu usmeravanja pažnje na sagovornika i primenite je za bolje slušanje i dublje razumevanje. Ljude koji su vama izuzetno važni uvek slušajte pažljivo sa nežnom znatiželjom.
Utišajte unutrašnje misli: Otvorite um za duboko razumevanje
Ponekad buka vaših vlastitih misli preplavi slušanje i umesto da se fokusirate na razumevanje, vaš um počinje da donosi zaključke, kritikuje, osuđuje ili pretpostavlja šta je neko hteo da kaže. To može dovesti do nesporazuma, nerazumevanja i konflikata, jer um funkcioniše na osnovu ličnih iskustava i pogleda na svet koji se ne mora podudarati sa iskustvima i pogledom drugih ljudi.
Kada ste otvoreni za različite perspektive, čak i kada se ne slažete sa nekim, možete bolje razumeti zašto ta osoba ima drugačiji pogled na neku situaciju od vas. Zato je ključno imati otvoren um koji podržava kvalitetno slušanje i duboko razumevanje. Otvoren um stvara atmosferu poverenja i podstiče otvorenu i iskrenu komunikaciju.
Isključite unutrašnju buku misli i otvorite svoj um za nove perspektive. Time ćete unaprediti kvalitet vaše komunikacije i izgraditi poverenje u odnosima.
Budite strpljivi: Dajte prostor za jasno izražavanje
Želja da brzo odgovorite i završite razgovor, posebno ako je neprijatan, najčešće dovodi do nezadovoljstva rezultatima koje postižete tokom razgovora. Nestrpljenje vas često tera da prekidate sagovornika i ne dozvoljavate mu da jasno izrazi svoje misli i želje. To vas dovodi u situaciju da izgovorite nešto nepromišljeno, zbog čega kasnije možete da se kajete.
Ako osetite da vas obuzima nestrpljenje, sasvim je u redu da prekinete razgovor na trenutak i pružite sebi vreme da se smirite i razmislite. Istovremeno, pružate svom sagovorniku mogućnost da razmisli i pronađe način da se jasno i konkretno izrazi.
Budite strpljivi i pružite prostor za otvorenu i konstruktivnu komunikaciju. To će vam pomoći da ostvarite dublje razumevanje i izbegnete nepromišljene reakcije.
Otkrijte moć neverbalne komunikacije: Čitanje između redova
Neverbalni signali igraju značajnu ulogu u komunikaciji. Istraživanja pokazuju da čak 93% komunikacije zavisi od neverbalnih elemenata, dok samo 7% čine reči koje su izgovorene. Gestovi, izrazi lica, ton glasa, brzina… govore mnogo više od samih reči, a ljudi toga nisu ni svesni.
Zato je veoma važno da vežbate prepoznavanje neverbalnih signala koje drugi šalju jer to omogućava da steknete jasniju sliku o onome što vam žele preneti. Pažljivo posmatranje njihovih pokreta, izraza lica i načina govora pomaže vam da čitate između redova i razumete suptilne poruke koje se kriju ispod površine.
Naučite da otkrijete moć neverbalne komunikacije i upotpunite svoje razumevanje sveta oko sebe. To će vam omogućiti da budete svesniji i povezaniji u svojim interakcijama.
Iskoristite moć tišine: Unapredite svoju komunikaciju
Često ljudi osećaju neprijatnost kada u razgovoru nastane tišina. Ta trenutna pauza ljude ponekad tera da brzo reaguju, čak i ako to znači izgovoriti nešto nevažno, besmisleno ili možda čak uvredljivo. U tim trenucima, obično se preusmerava razgovor na drugu temu ili se otvara nova, a da prethodna nije pravilno zatvorena. Ponekad se tako započinje nebitna rasprava. Međutim, tišina može biti dragocena prilika da svako sabere misli, prepozna svoja osećanja i pažljivo odabere reči.
Umesto da samo ispunite tišinu razmišljanjem o sledećoj rečenici, iskoristite ovaj trenutak da konstruktivno privedete razgovor kraju. Razmislite kako da jasno i konkretno izrazite svoje misli, zatvorite prethodnu temu ili pružite sagovorniku prostor da se izrazi.
Veština komunikacije je ključna za uspeh i sreću. Kada vešto upravljate komunikacijom, ostvarujete uticaj, negujete harmonične odnose i postižete veći uspeh, zadovoljstvo i sreću. Srećom, veština dobre komunikacije se može naučiti. Zato sam, zajedno sa svojim timom, pripremila Online program “Vešta komunikacija”, u kojem ćete uz našu podršku naučiti kako da unapredite svoje komunikacijske veštine.
Pročitajte i ovo: Kako da “nabavite” vremena
Naslovna fotografija: WANNABE Media
Slavica Squire veruje da životna priča svakog čoveka može da se unapredi i zbog toga je 2006. godine osnovala prvi NLP Institut u Srbiji, a 2008. i prvu Coaching Akademiju. Od tada je na hiljade polaznika kroz razne programe i edukacije znatno unapredilo svoje živote. Slavica je svoje znanje sticala na edukacijama kod najboljih stručnjaka širom sveta, a kreirala je život po svojoj meri, zato je njena misija da što više ljudi poduči kako da ostvare svoje snove i postanu srećniji i ispunjeniji. Objavila je nekoliko knjiga koje su bestselleri.