Mogućnosti i inspiracija koju nudi žensko preduzetništvo
Veliki broj žena sanja o započinjanju svoje poslovne priče, odnosno o pokretanju nekog malog ili srednjeg preduzeća koje će ispuniti njihove želje i maštanja o ekonomskoj samostalnosti i fleksibilnom raspolaganju vremenom. Satisfakcije kao i prepreke u sferi ženskog preduzetništva su velike, pa je kompanija Visa kroz razgovor sa preduzetnicama članicama She’s Next veća žena rešila da pruži svoj doprinos u osnaživanju žena. Podršku ovom projektu daju neke od naših najuspešnijih preduzetnica, kao i udruženja i organizacije koje su se posvetile motivisanju žena na ovom izazovnom putu. Članstvo u She’s Next zajednici donosi mnoštvo znanja iz oblasti influence marketinga, društvenih mreža, finansija i veštine networkinga potpuno besplatno.
Za naš portal su o bitnim preduzetničkim temama govorile Valentina Mihajlović i Marija Ilić, članice jedinstvenog She’s Next veća žena. Valentina Mihajlović je šefica istraživanja i razvoja asocijacije AFA, i ovom prilikom je istakla neke zanimljive činjenice o pojmu, poziciji i značaju ženskog networkinga u Srbiji.
„Networking je svako upoznavanje, slučajni susret ili ciljano održavanje kontakta, bilo uživo ili virtuelno. Ipak, da bi se osigurao „targetirani” networking i upoznavanje relevantnih ljudi u čijim odnosima postoji obostrani interes, potrebno je to promišljeno i sistemski raditi. Preduzetnicama je naročito potrebna podrška u networkingu, jer su usled nedovoljno lako dostupnih informacija na tržištu i nedovoljno prilika za networking, one najčešće prepuštene same sebi.”
Valentina je iznela svoja zapažanja o kulturi networkinga koja nije još uvek zaživela u našoj zemlji, a kao glavne razloge navodi sledeći splet okolnosti: „Društvena kultura i mentalitet, sklonost čekanja da drugi nešto urade za nas i „uprosečavanje“ je ono što koči razvoj networkinga u Srbiji. Takođe, tu je sporiji tempo života i činjenica da ljudi ovde nisu naviknuti na brze i česte nove kontakte. Za poslovni networking je često neophodan i „small talk“, za koji mi ovde ni nemamo izraz. S’ obzirom da smo izrazito patrijarhalno društvo, žene kod nas obavljaju tri puta više neplaćenih poslova brige o deci i porodici, pa imaju i manje vremena i prilika za networking. Ove aktivnosti su često više prilagođene „muškim“ afinitetima (npr. tim bilding u vidu fudbala ili odlazak na pivo u sportski pab), pa zbog svega toga žene imaju i manje „prakse“ u networkingu. Stoga, naročito je važna podrška za jačanje kulture networkinga među ženama – i u smislu edukacije i u smislu kreiranja adekvatnih prilika za networking.”
Jedna od ekspertkinja koja je podržala She’s Next inicijativu i žena koja je uspela da se probije na veoma konkurentnom tržištu video igara jeste Marija Ilić, predsednica Upravnog odbora Asocijacije industrije video igara Srbije. Ona je istakla da ka putu nezavisnosti postoji veliki broj izazova, ali i uzbuđenja koji na kraju donose veliku ličnu satisfakciju.
„U početku ste jedan od nekoliko delova slagalice, nosite mnogo šešira i radite puno različitih poslova, ali ste uvek usmereni ka ostvarenju cilja. Ukoliko imate sreće da radite sa sjajnim ljudima, a zatim dostignete svoje ciljeve, pa čak i ostvarite malo uspeha, sreća koju ćete osetiti učiniće da zaboravite na svaki stresni momenat koji ste ikada doživeli. Za sve koji imaju u planu da pokrenu sopstveni biznis savet je da budu hrabri i uporni”, rekla je Marija.
Ova inspirativna preduzetnica je svojim savetima doprinela razvoju She’s Next inicijative, a edukaciju ističe kao jedan od najbitnijih faktora za uspeh u dinamičnom privrednom okruženju današnjice: „Smatram da je sticanje odgovarajućeg obrazovanja od suštinskog značaja za postizanje uspeha u poslu, kao i sreće u životu. Znanje je nešto što vam niko ne može oduzeti i svaki program koji je, poput She’s Next inicijative, usmeren na osnaživanje i ohrabrivanje žena kroz edukaciju, uvek će imati moju podršku.”
Svoju zajedničku izjavu i konstruktivan savet ženama koje žele da pokrenu samostalni biznis dale su i Nađa Jokanović i Nina Milović, osnivačice najpopularnijeg fashion, beauty & lifestyle web magazina na zapadnom Balkanu – WANNABE Magazinea, kao i online magazina easy life. Nađa i Nina su članice She’s Next veća i učesnice Closed eventa, a evo šta su izjavile o ženskom preduzetništvu i ličnim iskustvima:
“Preduzetnički poduhvat sa sobom donosi mnoge izazove, ali na kraju dana još veću satisfakciju što ste stvorili nešto autentično i svoje. Tokom prethodnih 12 godina uložile smo veliki deo sebe u izgradnju WANNABE Magazinea, a često kažemo da on ide “u paketu” sa nama. Naš savet za svaku ženu koja želi da pokrene sopstveni biznis je da prvenstveno kreira jasnu viziju onoga što želi, a zatim da ne dozvoli da iko poljulja ono u šta zaista veruje. Biće dana kada ćete pomisliti da odustanete, sigurno, ali tada je najvažnije da nastavite dalje!”
Priliku za dodatna znanja i razmenu iskustava doneće i veliki edukativni događaj She’s Next inicijative, u kom će učestvovati predstavnice relevantnih udruženja i ekspertkinje članice She’s Next veća. U sklopu događaja koji je planiran za 31. oktobar biće organizovane interesantne radionice važne za poslovni razvoj. U pitanju su radionice na temu influence marketinga, finansijskog planiranja, networkinga, kao i promocije biznisa na društvenim mrežama. Baš zato pozivamo sve ambiciozne dame da postanu članice She’s Next zajednice prijavom na linku, i steknu neprocenjiva znanja korisna za unapređenje postojećeg ili kreiranje potpuno novog biznisa!