Tehnike za sprečavanje eskalacije sukoba u svim vrstama odnosa
Konflikti i nesuglasice su deo života koji svi iskusimo, koliko god se sklanjali i trudili da se ne sukobljavamo. Najčešće, eskalacija sukoba se može sprečiti direktnim suočavanjem, odnosno, smirivanje sukoba se može postići produktivnim rešavanjem. Bilo da je u pitanju neslaganje u vrednostima, pogrešna komunikacija, zamerke zbog ponašanja – u svakoj vrsti odnosa potrebno je efikasno pristupiti rešavanju problema.
Bilo kakav sukob lako može eskalirati, jer su emocije zarazne – kada je neko pod stresom, pored njega i sami počinjemo da se osećamo opterećeno. Kada je neko tužan, osećamo težinu u grudima. A kada je ljut, i sami se možemo zapaliti. U sukobima, ljudi su često ljuti. I obe strane jedna drugu hrane svojom ljutnjom, što dovodi do eskalacije sukoba.
Nerešeni sukobi koji eskaliraju mogu pokvariti ili srušiti međuljudske odnose, poslovne, prijateljske, partnerske… Da biste negovali zdrave odnose i veze, neophodno je da kultivišete odgovarajuće veštine za smirivanje sukoba.
Strategije za smirivanje sukoba
Rešavajte konflikt što pre
Ako imate problema sa drugom osobom, smirivanje sukoba što je pre moguće je najbolja politika. Vaša prva reakcija može biti ignorisanje sukoba koji deluje nebitno, ali konflikt može eksalirati vremenom, a vi možete postati ogorčeni. Osim toga, naboj se može nagomilati i dovesti do eksplozivne konfrontacije.
Identifikujte cilj deeskalacije sukoba
Ponekad znamo da nešto nije u redu, ali se borimo da artikulišemo šta je tačno problem, ili šta je željeni ishod. Da biste nešto rešili, morate znati šta je to, zato nastojte da razumete percepciju svake osobe koja je uključena u sukob. Pitajte se kakva promena bi učinila da stvari budu ispravne za vas. Pre nego što počnete da radite na rešenju, svaka strana u sukobu može da razmisli o tome kakvo rešenje joj je potrebno, da biste imali mesto sa kog možete početi da pregovarate.
Dakle, razmislite da li je potrebna konktretna promena ponašanja, da li osećate da vam je naneta nepravda i potrebno vam je izvinjenje, da li stranke imaju različite stilove komunikacije i da li je potrebno da ih usklade, kako bi našle polaznu tačku…?
Ostanite smireni i stabilni
Što duže traje sukob, veća je verovatnoća da će osećanja stvoriti naboj. Iako su osećanja validna, ona mogu ometati vašu sposobnost da komunicirate i rešavate konflikte na produktivan način.
Zato se uverite da ste smireni i stabilni, kako biste mogli da priđete drugoj osobi i napredujete ka rešenju. Tokom razgovora se mogu pojaviti preplavljujuća osećanja, pa budite svesni toga i nastojte da upravljate svojim reakcijama.
Konflikti su ponekad složeni i zahtevaju dugotrajan rad na pronalaženju rešenja. U redu je praviti pauze, ako se osećate umorno i ispražnjeno.
Pročitajte i ovo: Toksični stilovi komunikacije – 4 jahača apokalipse koji razaraju partnerske odnose
Vežbajte aktivno slušanje
Često svaka osoba ima drugačiju percepciju konflikta i drugačije vidi rešenje koje je potrebno. Može biti primamljivo da se držite svoje percepcije i da ne obraćate pažnju na doživljaj druge osobe. Međutim, kada se obe strane udube u sopstveno viđenje situacije, malo je verovatno da će napredovati ka zajedničkom rešenju.
Ako ste zaista zainteresovani za rešavanje sukoba, vežbajte aktivno slušanje i otvorenu komunikaciju sa drugom osobom.
Кoristite „ja“ izjave za smirivanje sukoba
Uverite se da sukobljene strane imaju priliku da iznesu svoju istinu i kada druga osoba govori aktivno slušajte, a kada izražavate svoju stranu, korišćenje neutralnog jezika i „ja izjava“ smanjujete rizik od eskalacije.
Angažujte treću neutralnu stranu
Neutralna treća strana ili posrednik može pomoći u rešavanju sukoba. Pošto nisu direktno uključeni u konflikt, nemaju emocionalno ulaganje u ishod, tako da mogu sukobljenim stranam pomoći da vide rešenje prihvatljivo za sve.
Ako imate sukob u vezi, stručnjak za mentalno zdravlje će moći da pruži podršku paru kroz terapiju za parove. Ako je vaš sukob sa kolegom, posrednici mogu pomoći da dođete do adekvatnog rešenja.
Pronađite kompromis
Kao što je pomenuto, primamljivo je držati se svoje percepcije sukoba i vizije odgovarajućeg rešenja, zaboravljajući da postoji i druga strana priče.
Druga strana ima svoju agendu i prioritete za ishod – prepoznajte svoje vrednosti, kao i ono što biste mogli da prilagodite, da biste došli do obostrano prihvatljivog rešenja.
Potrebe druge strane mogu biti bliže vašim, nego što mislite. Kada ste otvoreni za kompromis, lakše ćete pronaći odgovarajuće rešenje za svoj sukob.
Resursi koji omogućavaju smirivanje sukoba
Ponekad će vam biti potrebna pomoć da biste upravljali situacijom i uključili se u smirivanje sukoba. Čak i ako preduzmete korake da ublažite situaciju, druga strana možda neće biti prijemčiva ili će odlučiti da nastavi da eskalira bez obzira na vaše napore.
U zavisnosti od prirode sukoba, možete imati koristi od dodatne podrške.
Kada su u pitanju konflikti na radnom mestu, možda vam odeljenje za ljudske resurse može pomoći u prevazilaženju sukoba i pronalaženju konstruktivnih rešenja.
Ukoliko imate konflikt sa partnerom, terapeut za parove vam može pomoći da ga prevaziđete.
Ponekad je najsigurnija ili najzdravija opcija za bračne probleme – razvod. Tada profesionalni posrednici mogu pomoći u rešavanju sukoba koji ometaku postupak razvoda.
U sukobu sa prijateljima, uključivanje neutralne treće strane može vam pomoći da prevaziđete nesuglasice i efikasno komunicirate.
Upamtite da možete kontrolisati samo svoj odgovor na sukob, a ne i na odgovor druge osobe, ali možete koristiti ove strategije za smirivanje sukoba, kako biste prošli kroz izazove što bezbolnije.
Pročitajte i ovo: 4 uobičajena načina na koja se parovi svađaju – koji je vaš jezik sukoba?
Brankica Milošević