Kako da pružite emocionalnu podršku drugoj osobi

Emocionalna podrška je nameran verbalni i neverbalni način da pokažete brigu i naklonost drugoj osobi. Na taj način nudite sigurnost, prihvatanje, ohrabrenje, čineći da se osoba oseća cenjeno i važno, što joj može pomoći da se nosi sa uznemirujućim osećanjima i izazovnim situacijama. Međutim, emocionalna podrška nije samo nuđenje udobnog ramena za plakanje, već i deljenje uzbuđenja, sreće i pozitivnih osećanja koje neko ima potrebu da iznese, ili koje sami želimo da podelimo. Kada smo tu za nekoga, u tuzi i radosti, to predstavlja oslonac i izvor snage koju razmenjujemo sa bližnjima.

Ova vrste podrške se obično razmenjuje u uskim krugovima – u porodici, među prijateljima i kolegama, sa partnerom ili u grupama za podršku…

Emocionalna podrška kao deo socijalne podrške

Socijalna podrška, ključna karakteristika društvenih odnosa, krovni je koncept koji obuhvata četiri različite vrste podrške, uključujući i emocionalnu i definiše ih ovako:

Emocionalna podrška je izraz empatije, ljubavi i brige – na primer, kada vas član porodice sluša nakon lošeg dana na poslu, ili kada vam partner uliva nadu nakon izazovnog perioda i govori vam da će sve biti u redu i da ćete prebrobriti to zajedno.

Instrumentalna podrška je stvarna usluga ili opipljiva pomoć, koju neko pruža. Na primer, suprug uzima dane u kojima može raditi od kuće, kako bi se brinuo o deci dok vi idete na posao, ili preuzima na sebe da ih odvozi i dovozi na sve dodatne aktivnosti koje imaju osim škole.

Informativna podrška je savet ili informacija koju dobijate i koje vam mogu pomoći u rešavanju problema – na primer, kada vam majka priča kako je izlazila na kraj sa nekim situacijama na poslu, savetujući vas kako da izađete na kraj sa šefom, ili vas prijateljica upućuje na stručnjaka koji je njoj pomogao u sličnoj situaciji.

Procena takođe spada u socijalnu podršku i odnosi se na informacije koje su korisne za samovrednovanje i ohrabrenje. Na primer, supervizor može pohvaliti vašu veštinu slušanja bez osude, strpljenja u rešavanju problema, temeljnog pristupa zadatku i na taj način – procenjujući vaše sposobnosti – pomaže vam da se osnažite i nastavite putem kojim ste krenuli.

Sve vrste podrške su važne za naše blagostanje, ali one igraju različite uloge u našim životima. Ponekad morate da razgovarate sa ljubavlju sa svojim bliskim prijateljem o tome kako ste se nedavno osećali, dok ponekad morate da se obratite stručnjaku, da biste istražili strategije koje bi vam mogle pomoći da se osećate bolje.

Pročitajte i ovo: Sami sebi podrška kada stvari krenu po zlu

Kako nekoga možete emocionalno podržati

Emocionalna podrška ima različite vidove i vi je verovatno već pružate i primate spontano, bez posebne namere i svesti. Ali ne radi se samo o tome koju vrstu emocionalne podrške pružate, već i šta je ono što druga osoba želi da dobije. Na primer, partner dolazi kući nakon stresnog i napornog dana i vi želite da mu pružite podršku i spremni ste da razgovarate i da ga slušate. Ali on možda samo želi da popije pivo i vrti kanale na TV-u, a možda je raspoložen i za seks – ili za bilo šta osim razgovora i deljenja osećanja. Da biste saznali šta je nekome potrebno, nemojte pretpostavljati da je to ono isto što vama pruža utehu, već pitajte. Ako neko želi da priča, stupiće u razgovor, a vi ćete tada slušati pažljivo i bez osude. Možda nekome samo treba da čuje sebe, ili da se isplače u vašem zagrljaju ili da mirno sedi u tišini i u vašem prisustvu oseća da nije sam.

Na isti način, kada je vama potrebna emocionalna podrška treba da kažete onome kome se obraćate šta želite od njega, kako bi mogao da vas podrži na način koji vama najviše znači.

Ako je druga osoba sklona razgovoru, neophodno je da se sa njom povežete i pružite joj punu pažnju. Praktikujući aktivno slušanje i deljenje, gradimo i jačamo poverenje u vezama i odnosima, a drugi osećaju da imaju podršku u svojim borbama.

Budite radoznali o tome šta druga osoba doživljava, kako se oseća i kako razmišlja – postavljajte pitanja na nežan način, kako ne bi osećala da je ispitujete. To može biti od pomoći da imenuje svoja osećanja i da bolje razume samu sebe. Pružite drugoj osobi potvrdu, da biste joj pokazali da su njena osećanja validna i da prepoznajete i razumete njenu nevolju i perspektivu. Ponekad je slušanje, postavljanje pitanja i pružanje potvrde ono što je drugoj osobi najpotrebnije da bi stekla uvid i umirila se.

Emocionalna podrška se ispoljava i kroz davanje komplimenata – recite lepe stvari svojim prijateljima i ljudima iz svoje bliske okoline, to će im značiti.

Zadržite fokus na osobi kojoj poklanjate pažnju – možete dati kratku anegdotu, ili referencu, ali je važno da fokus bude na njoj, da oseti da je vredna vremena i pažnje.

Kad kriza prođe, pitajte tu osobu kako se oseća i budite diskretni u tome – nemojte je obasipati pažnjom i tretirati kao bolesnika koji se oporavlja. Pitajte, saslušajte odgovor, porazgovarajte. Odazovite se ukoliko druga osoba želi još malo razgovora, ali ako vam kaže da je sve u redu i ne želi da se vraća na temu, uvažite to.

Zanimljivo je da je pružanje podrške lekovito i za onog ko je pruža – ljudi koji daju više porške, takođe i dobijaju više podrške, pokazala su istraživanja. Takođe, pružanje podrške normalizuje krvni pritisak – ljudi se osećaju bolje kada nekome pomognu, pa se to odražava na njihovo zdravlje. A kada ste tu za druge, gradite kvalitetne veze u kojima vam je pozitivno ponašanje i ulaganje uzvraćeno i drugi se rado pojavljuju za vas i drago im je što mogu da vam pomognu.

Pročitajte i ovo: Šta je socijalna podrška i kako doprinosi vašem psihološkom zdravlju

Naslovna fotografija: pexels.com

Brankica Milošević veruje da je dete u nama najvažnija osoba na svetu, koja zaslužuje svu onu ljubav koju rasipamo okolo. Sve je zanima, o svemu ima mišljenje i ne okleva da ga promeni.