Kako da odaberete svoje prioritete
Znate da morate da postavite prioritete, da ne biste rasipali svoju energiju na hiljadu strana, da biste se orijentisali i organizovali svakodnevicu i smanjili stres i iscrpljenost. Ali, kako da postavite prioritete? Postoje liste, planovi i modeli koji bi mogli da vam pomognu u tome.
Prema Ajzenhauerovom modelu (nazvanom prema bivšem predsedniku SAD, koji je bio veoma organizovan), prioritete možete organizovati po važnosti i hitnosti. Zadaci koji nisu važni ni hitni, eliminišu se. Ali, hitnost može biti klizav teren, na kome ćete upasti u zamku preteranog fokusiranja na vremensku liniju. Obavljanje zadatka (umesto odlaganja ili delegiranja) donosi trenutni osećaj zadovoljstva, zbog čega je određivanje prioriteta prema hitnosti privlačan koncept. Kad očistite sve sa liste, osećate se dobro. Dakle, ako se fokusirate na hitnost (umesto na suštinski važne zadatke), ostajete u modelu kratkoročnih rešenja i površnog zadovoljstva.
Ne možete prosto zanemariti hitnost, ali uzmite u obzir i odabir prioriteta na osnovu doprinosa i strasti – ciljeva koji vas motivišu i daju vam osećaj svrhe. Da biste odabrali svoje prioritete, zapitajte se šta vam je najvažnije, s obzirom na vaše dugoročne ciljeve; u čemu možete dati najveći doprinos, na osnovu potreba posla, ličnog iskustva i sposobnosti; šta vas inspiriše i pokreće?
Pročitajte i ovo: Da li bi vas manje posla učinilo srećnijom?
Kada pronađete odgovore na ta pitanja, zapišite 25 ciljeva, a zatim zaokružite do pet najvažnijih. Kada odaberete, ostale stavke moraju ići u drugi plan. Ne treba da ih zanemarite, ali ih ostavite po strani dok ne budete mogli da im se posvetite, odnosno, dok ne nađu svoje mesto među prioritetima. Imajte u vidu da zadatke koji su hitni, a nisu prioritet, možete delegirati.
Ugradite prioritete u svoju dnevnu rutinu
Povremeno je potrebno da se povučete i ponovo procenite svoje prioritete. Jednom kada ih odaberete, važno je da ih ugradite u svoju svakodnevnu rutinu. To znači da je potrebno da zaštitite svoje fokusne oblasti od distrakcija – isključite ton na telefonu, notifikacije, napravite tihu zonu i optimalne uslove u kojima možete neometano da radite ono što vam je najvažnije.
Pročitajte i ovo: Preduzetnički duh – duh iz boce ili iz glave
Prednosti držanja svoje liste prioriteta
Ako odaberete svoje prioritete i držite ih se, bićete produktivniji na dnevnoj bazi. Ako pokušavate da multitaskujete, jer ne možete da odredite šta je najvažnije (sve je važno) gubite oko 40 procenata produktivnog vremena. Postavite svojih pet (ili tri) dnevna prioriteta i držite ih se (recimo, obavljanje hitnih poziva, kreiranje kvalitetnih sadržaja, prezentacije, ugovaranje sastanaka) i radite u tim okvirima. Sve što je van toga, delegirajte, stavite na listu čekanja, odbijte. Tako uklanjate smetnje i omogućavate svom umu da se fokusira.
Previše opcija može “paralizovati”
Ekonomisti i psiholozi otkrili su istu stvar – previše opcija može vas “paralizovati” ili navesti da donosite nelogične i nepraktične odluke. Previše izbora, prevelika ponuda, previše zadataka vodi ka stresu i iscrpljenosti, a određivanje prioriteta vam pomaže da to kontrolišete, da budete produktivni i zadovoljni svojim postignućem.
Naslovna fotografija: WANNABE Media
Brankica Milošević veruje da je dete u nama najvažnija osoba na svetu, koja zaslužuje svu onu ljubav koju rasipamo okolo. Sve je zanima, o svemu ima mišljenje i ne okleva da ga promeni.